Handläggare till rättsavdelningen i Luleå

Handläggare till rättsavdelningen i Luleå

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en multihandläggare inom områdena utlämnande av allmänna handlingar och registrator till rättsavdelningen med placering på Informationsförvaltning i Luleå. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Beskrivning av arbetsplats
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 800 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Vid rättsenhet Nord arbetar för närvarande sammanlagt sex grupper inom områdena rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Det geografiska ansvarsområdet omfattar de fyra nordligaste länen.
Arbetsuppgifter
Att arbeta som multihandläggare inom områdena sekretess och registratur innebär att du jobbar ungefär halvtid med respektive område men graden kan påverkas utifrån arbetsbelastning inom respektive område. Arbetet kommer vara tydligt schemalagt.
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav.
Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar och mellan- och centralarkiv. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:
· ansvara för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring
· bedöma och hantera allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser
· delta i postöppning, fördela inkommande post och e-post, diarieför handlingar m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområden
· göra sökningar och plockar fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten och till allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter, massmedia m.fl. som begär att få ut allmänna handlingar
· göra sekretessbedömningar och lämnar ut allmänna handlingar
· tillsammans med övriga medarbetare ständigt förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
· informera och utbilda medarbetare i diarieföring i allmänna diariet
Även andra arbetsuppgifter inom rättsenhetens övriga ansvarsområde kan förekomma vid behov.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
eftergymnasial utbildning inom juridik, registratorsutbildning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
god datorvana



Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen och Förvaltningslagen
erfarenhet av registratorsarbete och administration i offentlig förvaltning
erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning i närtid
erfarenhet av handläggning av utlämnande av allmänna handlingar
arbetslivserfarenhet av elektroniskt ärende- och dokumenthanteringssystem
arbetslivserfarenhet i rollen som registrator de senaste 5 åren
B-körkort
kunskaper i engelska i tal och skrift


Arbetsuppgifterna ställer krav på att hålla god struktur, noggrannhet och ordningssinne vilket är en förutsättning för ett professionellt utförande av arbetsuppgifterna. Du kan arbeta självständigt såväl som i grupp. Du är serviceinriktad, omdömesgill och ansvarstagande, har god problemlösningsförmåga och har ett eget driv utifrån givna ramar. Du har god pedagogisk förmåga. Det kräver även att du har en utpräglad förmåga att snabbt kunna växla i arbetstempo och arbetsuppgifter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Susanne Bäcklund, susanne.backlund@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Thomas Blomgren thomas.blomgren@polisen.se

Fackliga företrädare
Saco-S: Andreas Johansson, 073-084 13 01
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10;
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information:
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning tom 2023-08-31 med möjlighet till eventuell förlängning.
Arbetsort: Luleå
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare/Registrator
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 220317 Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A123.003/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A123.003/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten - Luleå - Skeppsbro Luleå
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 mars 2022
  • Ansök senast: 17 mars 2022

Postadress

Skeppsbrogatan 37
Luleå, 97231

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024