OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare inom registerförvaltning till rättsavdelningen med placering på Informationsförvaltningsenheten i Kiruna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Informationsförvaltningsenheten är en nationell enhet, som bland annat ansvarar för att styra, utveckla och förvalta polisens informationsförvaltningstjänster såsom diarieföring, arkivering och utlämnande av allmän handling. Vi söker nu handläggare för tidsbegränsade anställningar i form av längre vikariat samt ett par tillsvidare till två av våra grupper på informationsförvaltningsenheten i Kiruna.
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare inom registerförvaltning kommer du att arbeta med att handlägga de ärenden som faller inom enhetens arbetsområden. För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo.
Grupp 2 ansvarar för att handlägga inbetalningar av böter som utfärdats av Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen eller som beslutats av domstol samt för registervård i polisiära system. I arbetet ingår både löpande arbetsuppgifter såväl som frågor som kräver mer omfattande utredning och dokumentation.
Grupp 3 arbetar med ansökningar om registerutdrag från misstanke- och belastningsregistret till såväl enskilda som andra myndigheter, arbete med registervård i polisiära register och i register inom rättsväsendet. Arbetet innebär bland annat att utreda, granska och säkerställa att våra register är korrekta och i enlighet med relevant lagstiftning samt att svara på allmänhetens frågor kring registerutdrag.
Båda grupperna bemannar tillsammans verksamhetens telefonsupport där vi svarar på frågor, från både medborgare och andra myndigheter, främst gällande registerutdrag och bötesinbetalningar. Vi arbetar också med förbättringsarbete i olika projekt på flera områden kopplat till vår verksamhet.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasieexamen
• akademisk utbildning med inriktning inom, för rollen, relevant område eller förvärvad arbetslivserfarenhet av handläggnings-/utredningsarbete eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• god datorvana
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• kunskaper i juridik, inom relevant lagstiftning (exempelvis förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess)
• erfarenhet av att arbeta med telefonsupport
Personliga egenskaper
Vi tror att du är flexibel, ansvarstagande och har en god initiativförmåga. Vidare är du noggrann och har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt och har också en god samarbets- och kommunikationsförmåga.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
ÖVRIGT
Placeringsort: Kiruna
Vi söker både handläggare för tillsvidareanställning med provanställning om sex månader, samt ett antal tidsbegränsade anställningar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 11 mars 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78