OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en handläggare inom förvaltningsrätt till rättsavdelningen med placering i Jönköping. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.
ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningsrättshandläggare kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden inom vapenområdet, till exempel ansökningar om tillstånd att inneha vapen, bedöma om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. I arbetet ingår fysisk vapenhantering och det kan även ingå att utföra kontroller av vapenförvaring hos enskilda och inspektioner av vapenhandlare.
Vid behov kommer du även få arbeta inom verksamhetens andra rättsområden.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasieexamen
• Minst ett års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid inom offentlig förvaltning
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• Erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• B-körkort
För rollen som handläggare söker vi dig som är självgående och har förmåga att ta egna initiativ i ditt arbete. Då rollen innebär många kontaktytor samt samarbete mellan rättsavdelningens olika enheter och grupper behöver du ha god samarbets- och kommunikationsförmåga och kan arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är intresserad av handläggningsarbete har ett strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera och arbeta systematiskt. Vi ser även att du har ett prestigelöst och flexibelt förhållningssätt och trivs med att arbeta i en föränderlig miljö.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Hanna Larsson, 010-566 77 49, hanna-m.larsson@polisen.se.
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Andrea Uddman, 073-076 37 31, andrea.uddman@polisen.se.
Placeringsort: Jönköping
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78