OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare.
Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur, natur och kulturvärden att fungera både idag och i framtiden. Många pratar om hållbarhet men vi arbetar med det varje dag. Vill du vara med?
Som medarbetare på rättsenheten bidrar du till myndighetens övergripande uppdrag – att arbeta för en hållbar samhällsutveckling, samordna aktörer och intressen samt att främja länets utveckling. Du bidrar även till att vår verksamhet, genom goda rutiner och processer, kännetecknas av balans mellan effektivitet, service och kvalitet.
Vi har den statliga värdegrundens principer som utgångspunkt i allt vi gör. Vi ska alltid agera utifrån alla människors lika värde, rättssäkerhet och ge god service till medborgarna. Du som medarbetare är vår främsta styrka och vi tillsammans behöver driva och utveckla vår verksamhet. Det förutsätter tilltro till att du som medarbetare vill och kan ta ett stort ansvar för ditt jobb.
ARBETSUPPGIFTER
Inom rättsenheten handläggs ett 60-tal olika typer av ärenden. Vi ger råd och stöd, utövar tillsyn, lämnar tillstånd och samverkar med andra myndigheter. Ekonomijuridiska funktionens verksamhet omfattar områdena stiftelser, deponering och nedsättning av medel, åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt pantbanksverksamhet.
Vi vill komplettera ekonomijuridiska funktionen med flera handläggare som i sitt arbete kommer att fokusera på olika verksamhetsområden och uppgifter. Det innebär att vi söker handläggare med olika inriktning och intresse till teamet som jobbar med stiftelsefrågor och till teamet som arbetar med åtgärder mot penningtvätt. Vi kommer att behöva handläggare för tillsvidareanställning och eventuellt också visstidsanställning. Som handläggare hos oss kommer du att arbeta med att utreda, bereda och besluta i ärenden av olika svårighetsgrad. I arbetet ingår att förstå och tolka relevant regelverk. Du kommer också att arbeta med verksamhetsutveckling och med ständiga förbättringar.
KVALIFIKATIONER
Du har minst yrkeshögskoleexamen med inriktning mot ekonomi eller juridik. Du har också arbetat med handläggning av ärenden. Då vi reser mycket i tjänsten bör du ha B-körkort.
Är du produktiv och gillar att handlägga mycket ärenden?
Vi söker dig som gillar ett flexibelt arbete och kan handlägga enklare ärenden inom stiftelseverksamheten och inom uppdraget med åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Har du arbetat med dessa områden tidigare är det meriterande.
Vill du göra utredningar och jobba med tillsyn?
Vi söker dig som kan arbeta med granskningar och inspektioner inom uppdraget åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Det kan också bli aktuellt med arbete inom stiftelsetillsyn. Har du arbetat med dessa områden tidigare är det meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet från arbete med tillsyn, kontroll eller inspektioner och att du har hållit informationsträffar eller liknande.
Vi arbetar teambaserat och lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har god samarbetsförmåga och vill bidra till gemenskap och god arbetsmiljö. Vi arbetar i ett högt tempo som kräver att du tar ansvar för både ditt eget och gruppens arbete och resultat. För att lyckas i din roll behöver du kunna arbeta självständigt utifrån gruppens gemensamma mål och prioriteringar. Det är därför viktigt att du är bra på att strukturera ditt arbete och kan omprioritera vid behov. Du är en person som ser utvecklingsmöjligheter och kan kommunicera på ett konstruktivt sätt, såväl i tal som i skrift. Eftersom tillämpning av olika lagstiftningar ingår som en naturlig del i arbetet är du en person som har lätt för att förstå och tolka olika regelverk.
Placeringsort: Göteborg
Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser.
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.
ÖVRIGT
Vi planerar att genomföra intervjuer under veckorna 11-12.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Gull-Britt Svensson
010-22 455 24
Sten Wolme
010-224 54 39
Mikael Johansson
Jan Carlsson
Pia Strandh
031-7619213
Redovisningschef Emelie Larsson
010-224 54 08
ST Gull-Britt Svensson
010-22 455 24
SACO Sten Wolme
010-224 54 39
SEKO Mikael Johansson
Personalchef Jan Carlsson