OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället.
Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare.
Om jobbet
Vi söker en handläggare till vår juridiska stödfunktion som kan stötta upp i verksamheten året ut. I nära samarbete med rättschefen och juristerna kommer du att arbeta med att utveckla den rättsliga styrningen och stödet på myndigheten. Du kommer också att arbeta stödjande till enhetens övriga funktioner.
För att lyckas och trivas i uppdraget behöver du ha god förståelse för en myndighets grundläggande styrning och dela den statliga värdegrundens principer.
Om Rättsenheten
Som medarbetare på Rättsenheten bidrar du till myndighetens övergripande uppdrag – att arbeta för en hållbar samhällsutveckling, samordna aktörer och intressen samt att främja länets utveckling. Du bidrar även till att vår verksamhet, genom goda rutiner och processer, kännetecknas av balans mellan effektivitet, service och kvalitet. Du kommer också få goda chanser att arbeta nationellt i samverkan för samtliga länsstyrelser.
Vi har den statliga värdegrundens principer som utgångspunkt i allt vi gör. Vi ska alltid agera utifrån alla människors lika värde, rättssäkerhet och ge god service till medborgarna. Du som medarbetare är vår främsta tillgång och tillsammans driver och utvecklar vi vår verksamhet. Vi arbetar aktivt med självledarskap. Det förutsätter tilltro till att du som medarbetare vill och kan ta ett stort ansvar för ditt jobb, vår gemensamma arbetsmiljö och att du som medarbetare vill förstå och stödja chefen i dennes roll och ansvar.
Inom Rättsenheten hanterar vi ett 60-tal olika typer av ärenden och ansvarar för myndighetens interna juridiska styrning och rådgivning. I dagsläget är vi drygt 90 medarbetare fördelat på fem funktioner samt en juridisk stödfunktion för myndighetsövergripande juridiska frågor. Rättsenheten har medarbetare på flera olika orter i länet, såsom Göteborg, Vänersborg, Mariestad och Skara.
Dina arbetsuppgifter
Ser du dig som en lösningsorienterad kommunikativ person som gillar att leta svar och hitta nya arbetssätt för ökad effekt och högre effektivitet? Gillar du arbetsuppgifter som kräver engagemang, omdöme och servicekänsla? Vill du jobba i en stimulerande miljö tillsammans med kompetenta och trevliga kollegor? Då tror vi att du kanske är den vi söker.
Tillsammans med övriga kompetenser inom enhetsstödet tar vi fram, utvecklar och samordnar den juridiska styrningen och stödet på myndigheten. Vi jobbar gemensamt med att upprätta och utveckla rutiner, styrdokument och vägledning inom myndigheten.
Så här kan din arbetsdag se ut
• Du planerar och genomför workshops inom ett område som berör hela myndigheten, exempelvis dataskydd eller riskanalys för korruption.
• Du jobbar i samverkan med andra länsstyrelser med att ta fram information och vägledning. inom något av enhetens verksamhetsområden.
• Du får en fråga om att tillgänlighetsanpassa ett dokument.
• Du ingår i projekt inom myndigheten där ni tittar särskilt på frågor om digitalisering och arkiv .
• Du får en fråga om att stötta en av funktionerna i handläggning av ärenden.
Mest av allt behöver du trivas med att inte veta hur din dag kommer att se ut. Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du även behöva arbetsledas tillfälligt till andra arbetsuppgifter inom Rättsenheten och myndigheten, då vi dels är en krisberedskapsmyndighet, dels ofta får tillfälliga uppdrag som snabbt ska hanteras.
Placeringsort: Göteborg
Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser.
Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden.
Kvalifikationer
Krav
• Du har examen i offentlig förvaltning, statskunskap eller annan likvärdig examen som vi bedömer relevant för uppdraget .
• Du har arbetat i en stödfunktion inom offentlig förvaltning de senaste två åren.
• Du har god kunskap och erfarenhet av att arbeta i flera olika IT-system.
Meriterande
• Du har erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor eller digitaliseringsjuridik.
• Du har arbetat i samverkan med andra myndigheter, gärna nationellt arbete med övriga länsstyrelser.
• Du har erfarenhet av att genomföra och hålla i workshops, utveckla informationstexter och vägledningsdokument.
• Du har erfarenhet av och god kunskap om användaranpassad publicering när det gäller webb, intranät eller liknande.
• Du har mycket god kunskap och förståelse för vad det innebär att vara statsanställd.
• Du har mycket god förmåga att se lösningar och har förståelse för olika intressen.
Vi sätter stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du behöver ha en mycket god förmåga att kommunicera, samarbeta och ta initiativ. Du behöver även vara självständig, flexibel samt ha ett genuint intresse för att samarbeta med andra professioner. Du behöver vara strukturerad och hitta rätt nivå i ditt arbete samtidigt som du tar ansvar för din och din grupps arbetsuppgifter. Du trivs med att vara mitt i navet och ge service till andra så att de kommer vidare i sina arbetsuppgifter.
Den personliga lämpligheten är avgörande och vi ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.
Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Vi ser gärna att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Övrigt
Arbetstid är dagtid måndag till fredag 40 timmar i veckan.
För att vi ska kunna avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen vill vi att du i ditt CV beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter. Ange år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Intervjuer kommer genomföras under vecka 28.
Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post hr.vastragotaland@lansstyrelsen.se