OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
Rättsenheten Bergslagen ansvarar för att styra, utveckla och följa upp Polis-myndighetens förvaltningsrättsliga verksamhet. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter såsom Falun, Örebro och Karlstad. Exempel på verksamhetsområden som ingår i enhetens ansvar är ärenden enligt ordningslagen, vapenlagen och djurskyddslagen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsplatsbeskrivning
Vill du arbeta vid en arbetsplats som erbjuder dig samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter där du genom att påverka och bidra till polisens uppdrag, verkligen kan göra skillnad.
Genom högt engagemang, tillgänglighet och effektivitet strävar vi efter att erbjuda en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet, lärande och utveckling genom att tillvarata alla medarbetares engagemang och kompetens. Som anställd i Sveriges största myndighet uppmuntras du till eget ansvarsta-gande och personlig utveckling.
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förut-sättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget som handläggare till Rättsenheten Bergslagen, med placering i Falun, innebär att du kommer att handlägga och besluta i ärenden enligt Ordningslagen. Där Förvaltningslagen reglerar handläggningen av ärendena. I rollen förväntas du vara självständig och göra egna juridiska bedömningar med mycket kontakt med kommuner, medborgare, och företagare. Då ärendena har korta handläggningstider, måste du kunna prioritera och snabbt göra avvägningar för att säkerställa att myndigheten lever upp till sin serviceskyldighet.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:
•administrera inkommande ärenden via exempelvis brev och e-post
•begära kompletteringar, inhämta yttranden samt skriva beslut
•vara behjälplig gällande frågor inom området från allmänheten och myndigheter
•Hantera inkommande post, samt skanna och diarieföra handlingar
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
•för området har relevant utbildning/kurser inom juridik och/eller arbetslivserfarenhets som myndigheter bedömer relevant.
•har erfarenhet och/eller kunskap av att administrera ärenden inom offentlig förvaltning
•mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
•erfarenhet och/eller kunskap av att arbeta i diarieförings- och ärendehanteringssystem.
•erfarenhet och/eller kunskap av att arbeta med ordningslagen
•erfarenhet och/eller kunskap av att arbeta med förvaltningslagen
Vi söker dig som kan arbeta strukturerat i en roll med högt arbetstempo och eget ansvar. Som person förväntar vi oss att du är kommunikativ och kan driva och prioritera ärenden gentemot deadlines. Du ska ha god förmåga att arbeta självständig såväl i grupp. Vidare måste du trivas med att verka för en organisation i förändring. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78