OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare, varav ca 120 inom Polisregion Väst.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar, för att ge några exempel, tillstånd att inneha vapen, anordna idrottstävlingar, konserter och demonstrationer samt att hantera ordningsvaktsförordnande och bestridanden av parkeringsanmärkningar. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten. Förutom handläggning av ärenden så ingår telefonsupport till allmänheten och myndigheter. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation. Du kommer efter utbildning och under handledning att handlägga och besluta i egna ärenden.
ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningsrättshandläggare kommer du i första hand att arbeta med att handlägga ärenden där en privatperson ansökt om tillstånd att inneha vapen, bedöma om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen föredrar för beslutsfattare eller själv beslutar i.
I denna roll kommer du även vid behov att vara behjälplig med andra förvaltningsrättsliga ärenden som handläggs med stöd av ordningslagen, ansökningar om förordnanden som exempelvis ordningsvakt samt handläggning av bestridanden av parkeringsanmärkningar. Arbetsuppgifterna består till stor del av att inhämta yttranden, både internt och externt, för att sedan pröva ärendet och författa beslut där du antingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska föredras för beslutsfattare.
Kontakter med allmänhet, kommuner etc ingår som en naturlig del i arbetet. All handläggning sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• Har eftergymnasial examen inom förvaltningsrätt eller juridik, alternativt motsvarande inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Har minst ett års sammanhängande erfarenhet av att i närtid, dock max två år tillbaka i tiden, utreda, handlägga och fatta beslut inom offentlig verksamhet
• Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska både i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• Kunskap och erfarenhet inom relevant lagstiftning; vapenlagen, ordningslagen, Lagen om ordningsvakter
Personliga egenskaper
För att passar i rollen så behöver du vara självgående, ansvarskännande samt ha en god förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Du som person är engagerad, har vilja att lära dig ny lagstiftning och trivs med att ha många kontakter och ge god service. Likaså har du god kommunikations- och samarbetsförmåga och bidrar till ett gott klimat i din arbetsgrupp. Eftersom arbetsuppgifterna är varierande förutsätter det att du är flexibel och trivs med ett stundtals högt tempo.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
ÖVRIGT
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Placeringsort: Göteborg
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78