Handläggare till Rättshjälpsmyndigheten i Sundsvall

Handläggare till Rättshjälpsmyndigheten i Sundsvall

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Inledning
Vi är en myndighet inom Sveriges Domstolar som hanterar och beslutar i ansökningar om sådan rättshjälp som inte beslutas av en domstol.

Vi gör också avräkning av bl.a. hur mycket den rättshjälpssökande ska betala till sitt biträde och beslutar om nedsättning av rådgivningsavgift. Vi fungerar också som en kravmyndighet för staten när någon blir dömd för brott eller förlorar en tvist och ska betala i vart fall en del av kostnaden till staten.

Rättshjälpsmyndigheten är en liten myndighet som är samlokaliserad med Sundsvalls tingsrätt och Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall. Myndigheterna har en gemensam myndighetschef.

Vi befinner oss i en förändringsprocess då ett nytt ärendehanteringssystem utvecklas med sikte mot en mer digital ärendehantering. Vi strävar också mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare. Vi vill gärna ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför.

Arbetet innebär (Arbetsuppgifter)
Som handläggare vid Rättshjälpsmyndigheten har du den viktiga uppgiften att sköta den administrativa handläggningen av myndighetens ärenden. Du kommer att ha ett särskilt ansvar för registratorsuppgifterna på myndigheten. Du kommer dessutom att arbeta med utbetalningar och avräkningar i rättshjälpsärenden samt kravhantering. Arbetet innefattar också mycket kontakter med parter, ombud, andra myndigheter och allmänheten via telefon och mejl.

Du kommer även vid behov att täcka upp vid tingsrättens registratorsfunktion.

Vi söker dig som(Kvalifikationskrav)
För att bli aktuell för den här tjänsten krävs det att du minst har 3-årig gymnasieutbildning. Det är meriterande om du också är utbildad paralegal. Erfarenhet av arbete på domstol eller annan myndighet kan också vara meriterande.

Rättshjälpsmyndighetens handläggare har en mycket betydelsefull roll för att myndigheten ska kunna genomföra sin uppgift. För att prestera väl behöver du därför vara resultatorienterad och visa gott omdöme. Du sätter högsta prioritet på att organisera och prioritera ditt arbete på ett strukturerat och noggrant sätt.

Arbetsuppgifterna som handläggare kan vara varierande och ställer krav på att du under perioder med hög arbetsbelastning kan arbeta i ett högt tempo och växla mellan olika arbetsuppgifter. Du behöver vara lösningsinriktad och professionell, kunna ta in ny kunskap snabbt och ha förmåga att se helheten.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift.

Eftersom vi är en liten myndighet med få medarbetare behöver du kunna se helheten, trivas med att samarbeta och vid behov hjälpa dina kollegor. Vi fäster också särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.

I kontakt med myndighetens parter och allmänheten är du positiv och engagerad i ditt bemötande.

Intervjuer kommer att hållas löpande under rekryteringen.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Rättshjälpsmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 oktober 2021
  • Ansök senast: 10 november 2021

Liknande jobb


Paralegal

Paralegal

29 oktober 2024

24 oktober 2024

24 oktober 2024

Abion söker Paralegal

Abion söker Paralegal

23 oktober 2024