OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Vi är en liten myndighet inom Sveriges Domstolar som hanterar och beslutar i frågor om rättshjälp som inte beslutas av domstolarna.
Det innebär bl.a. att vi bestämmer hur mycket den som har rättshjälp ska betala till sitt biträde. Vi beslutar också om ersättning till advokater i rådgivningsärenden. Myndigheten fungerar också som en kravmyndighet för staten när någon blir dömd för brott eller förlorar en tvist och ska betala en del av kostnaden. Vi är samlokaliserade med Sundsvalls tingsrätt och Hyres- och arrendenämnden i centrala Sundsvall. Myndigheterna har en gemensam myndighetschef.
Vi befinner oss i en förändringsprocess då ett nytt ärendehanteringssystem utvecklas med sikte mot en mer digital ärendehantering. Vi strävar också mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare. Vi vill gärna ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför.
Nu söker vi en handläggare för en tillsvidareanställning
Arbetsuppgifter
Som handläggare vid Rättshjälpsmyndigheten har du den viktiga uppgiften att sköta den administrativa handläggningen av myndighetens ärenden. Du kommer bland annat registrera inkommande ärenden, arbeta med utbetalningar och avräkningar i rättshjälpsärenden samt arbeta med kravhantering. Arbetet innefattar också mycket kontakter med parter, ombud, andra myndigheter och allmänheten.
Kvalifikationer
För att bli aktuell för den här tjänsten krävs det att du minst har 3-årig gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med rättshjälpsfrågor eller liknande myndighetsarbete.
- Rättshjälpsmyndighetens handläggare har en mycket betydelsefull roll för att myndigheten ska kunna genomföra sin uppgift. För att prestera väl behöver du därför vara resultatorienterad och visa gott omdöme. Du sätter högsta prioritet på att organisera och prioritera ditt arbete på ett strukturerat och noggrant sätt.
- Arbetsuppgifterna som handläggare kan vara varierande och ställer krav på att du under perioder med hög arbetsbelastning kan arbeta i ett högt tempo och växla mellan olika arbetsuppgifter. Du behöver vara entusiastisk och professionell även under press, kunna ta in ny kunskap snabbt och ha förmåga att se helheten.
- Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
- Eftersom vi är en liten myndighet med få medarbetare behöver du kunna se helheten, trivas med att samarbeta och vid behov hjälpa dina kollegor. Vi fäster också särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.
- I kontakt med myndighetens parter och allmänheten är du positiv och engagerad i ditt bemötande.
Övrigt
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.