OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha en administrativ roll med stort ansvar i en av samhällets viktigaste verksamheter? Vill du arbeta med kompetenta och trevliga kollegor i centrala Stockholm? Nu söker vi en handläggare till vår registratur.
Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 380 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Den administrativa enheten består av tre sektioner: HR, ekonomi och bibliotek, Arkiv och registratur samt Service.
Svea hovrätt erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.
Vi erbjuder dig
Sektionen för arkiv och registratur ansvarar bland annat för att ta emot och registrera överklaganden till hovrätten, att ha ett ordnat arkiv och att tillhandahålla hovrättens allmänna handlingar i avslutade mål. Du erbjuds ett intressant arbete på sektionen där medarbetarna tillsammans arbetar för att leverera med hög kvalitet till verksamheten och allmänheten.
Arbetet på registraturen innebär i huvudsak att klassificera och registrera nya mål, att bevaka hovrättens epostbrevlåda och att hjälpa till med inkommande telefonsamtal. Som handläggare förväntas du också att medverka i annat utvecklingsarbete bland annat genom att vara med och ta fram riktlinjer och rutiner. Arbetet är huvudsakligen digitalt.
Vem är du?
Vi söker dig med:
- Fullgjord gymnasieutbildning
- Minst två års erfarenhet av administrativt arbete
- Goda kunskaper i Office-paketet
- God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska och svenska
- Tidigare erfarenhet av arbete på registratur eller avdelning på domstol är meriterande.
För att lyckas i rollen behöver du vara snabb, noggrann, lättlärd och kvalitetsmedveten. Det är viktigt att du är flexibel och har ett lösningsorienterat förhållningssätt när du hanterar olika uppgifter och situationer. Du har också ett bra öga för detaljer.
Arbetet är många gånger självständigt men det är viktigt att du trivs med att samarbeta i en liten grupp med gemensamt ansvar eftersom gruppen kan behöva omprioritera vem som gör vad. Arbetsmängden växlar under året och det är viktigt att du under perioder med hög arbetsbelastning kan prioritera samt vara effektiv och bibehålla kvalitet i det du levererar. Arbetet förutsätter också att du kan ta både interna och externa kontakter.
Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet i rekryteringen. Arbetsprov kan komma att användas vid rekryteringen.
Ansökningsförfarande
- Fullständig ansökan görs i Varbi
- I ditt personliga brev beskriver du varför du söker tjänsten samt beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet
- I fältet Arbetslivserfarenheter och utbildningar anger du dina erfarenheter, observera att CV inte ska bifogas eller laddas upp. Ange tidigare arbetsplatser med tillhörande arbetsuppgifter samt tidsperioder. Eftersom Varbis formulär inte anger månader får du specificera anställningstidens längd i fritext; År-Månad-Dag (exempel från: 2022-01-01 till: 2022-12-31).
- Ladda upp slutbetyg från gymnasiet eller annan relevant eftergymnasial utbildning. Behöver du komplettera detta ska det framgå i det personliga brevet
- Urval kan komma att ske löpande
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.