OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.
Vill du bli en av oss och delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Vi söker nu dig som har ett stort intresse för styrning i staten och som genom rollen som stabshandläggare vill arbeta med myndighetsövergripande frågor samt bidra till utveckling av styrningen och uppföljningen av Ekobrottsmyndighetens verksamhet.
Stabsenheten ansvarar för planering, analys och uppföljning av myndighetens verksamhet. Enheten har ett samordningsansvar för myndighetens strategiska inriktning, budgetunderlag, årsredovisning och intern styrning av kontroll av verksamheten. En viktig roll är att utgöra ett strategiskt stöd till generaldirektören i ledningen och styrningen av myndigheten.
Arbetsuppgifter Som handläggare på stabsenheten kommer du att arbeta löpande med stöd i frågor som rör myndighetens olika strategiska dokument och processer, exempelvis myndighetens strategiska inriktning, verksamhetsuppföljning och årsredovisning. Du kommer också att arbeta med att ta fram underlag och sammanställningar i olika frågor som är aktuella för verksamheten.
Rollen som stabshandläggare är dynamisk med varierande arbetsuppgifter vilket innebär att du ibland kommer ha en samordnande roll och ibland kommer att bidra med sakkunskap och stabsenhetens perspektiv i olika frågor. Du har ett nära samarbete med kollegorna på stabsenheten samt övriga medarbetare i myndigheten.
Kvalifikationer Detta är en möjlighet för dig som har:
Akademisk examen med inriktning statsvetenskap, ekonomi eller juridik, alternativt annan utbildning tillsammans med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Erfarenhet av arbete inom statlig myndighet
Goda kunskaper om den statliga förvaltningen
Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet av att samordna myndighetsgemensamma processer och frågor
Erfarenhet av arbete med styrning och uppföljning i statlig myndighet
Erfarenhet av arbete med årsredovisning i statlig myndighet
Erfarenhet av att samverka med andra myndigheter
Erfarenheter av arbete vid Regeringskansliet
Personliga egenskaper
Vi vill att du:
Har lätt för att samarbeta och skapa goda arbetsrelationer
Är pedagogisk och tydlig i din kommunikation
Är utvecklingsinriktad och gärna ser möjligheter
Har en god förmåga att strukturera information och se saker ur ett helhetsperspektiv
Är ansvarstagande och van vid att självständigt driva ditt arbete framåt
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Övrigt Tjänsten är en tillsvidareanställning med en provanställning om sex månader. Tillträde snarast, enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Tjänsten är placerad vid stabsenheten på Ekobrottsmyndighetens huvudkontor i Stockholm.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhetsmedvetande. Säkerhetsprövning med registerkontroll i enlighet med säkerhetsskyddslagen kommer att ske före anställning.
Information om anställningen lämnas av stabschef Ann Lemne, tfn. 010-562 90 05.
Fackliga företrädare för Saco-S är John Keränen tfn. 010-562 92 23, för ST Karin Norberg Hallström tfn. 010-562 91 71, för Polisförbundet Sofia Ask tfn. 010-563 87 10.
Välkommen med din ansökan via ”Skicka ansökan” senast den 9 januari 2023!
Kontaktpersoner på detta företaget
Louise Leijonhufvud
Lena Sjöström
+46 010-562 96 57
Åsa Pyka
+46 105629646
noreply@ekobrottsmyndigheten.com