OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket arbetar med migrationsfrågor i Sverige och internationellt. Det innebär att vi har ansvar för att pröva alla ärenden som rör människor som vill besöka Sverige eller bosätta sig här, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap. Verket erbjuder de asylsökande boende och viss sysselsättning under väntetiden samt stödjer den som fått nej på sin ansökan och måste lämna landet. Migrationsverket har kontor över hela landet och har idag cirka 3 100 anställda. Arbetsuppgifter: Utreda, handlägga, föredra och besluta i ärenden enligt förvaltnings-och utlänningsrättslig samt annan tillämpbar lagstiftning. Ge information till sökanden och allmänheten. Ärenderelaterad administration. övrigt utföra arbetsuppgifter på uppdrag av enhetschefen Kompetenskrav Högskoleexamen med juridisk, samhällsvetenskaplig inriktning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Kvalificerad erfarenhet av utredningsarbete och förvaltningsrättsliga ärenden. Erfarenhet av utlänningsrätt är meriterande. Erfarenhet av handläggning av tillståndsärenden och kunskaper i WILMA är meriterande. Goda kunskaper i svenska och engelska. Övriga språkkunskaper är meriterande. Erfarenhet av internationellt arbete är en merit, likaså arbete med barn och vuxna i utsatta situationer. Personliga egenskaper Vi lägger stor vikt vid att du kan arbeta strukturerat, utreda och fatta beslut. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du bör ha god prioriteringsförmåga och kunna hantera flera frågor samtidigt. Mycket god samarbetsförmåga. Kunna vara lyhörd och förmåga att kommunicera med både allmänheten och kollegor. Du skall ha förmåga att arbeta i team samt att ta till dig nya kunskaper och kunna dela med dig av egna kunskaper och erfarenheter.