Handläggare till Trafikenheten

Handläggare till Trafikenheten

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Tekniska förvaltningen är en av tio förvaltningar som bildar Mölndals stad. Förvaltningen ansvarar för kommunens väghållning, parkförvaltning, VA-försörjning, avfallshantering och återvinning samt trafikplanering. Förvaltningens avdelningar står inför spännande utmaningar genom den expansion som kännetecknar Mölndals stad. Stadens centrum byggs om från grunden, en helt ny stadsdel tar form (Forsåkerområdet) och nya bostadsområden byggs.

Tjänsten är placerad på trafikenheten på tekniska förvaltningen. Enheten arbetar med trafikplanering och hållbart resande på både övergripande- och detaljnivå.


ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en handläggare till vår trafikenhet som tillsammans med våra andra handläggare vill arbeta och utveckla verksamheten. Du utreder, bedömer och beslutar enskilda personers rätt till färdtjänst, riksfärdtjänst och parkeringstillstånd för rörelsehindrade (PRH) utifrån gällande lagar och lokala regelverk. Utredningsarbetet sköts huvudsakligen per telefon. Arbetet är självständigt och innebär myndighetsutövning. I arbetet ingår även administrativa uppgifter som, framtagande statistik, utskick av information, medverkande vid framtagning av nya riktlinjer för färdtjänsten etc.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara
- Handläggning av ansökningar för färdtjänst, riksfärdtjänst och PRH.
- Kontakt med olika verksamheter såväl internt som externt.
- Handläggning av trafikärenden, tex trafikmätningar, frågor från allmänheten eller uppföra lokala trafikföreskrifter.
- Daglig service till våra kunder via telefon, mejl och brev.

Du har ett nära samarbete med övriga kollegor och har tillsammans med dem ett ansvar för att utveckla verksamheten och arbeta aktivt med kvalitetsfrågor. En viktig del i arbetet är att informera, stödja och hjälpa medborgare vilket ställer krav på ett professionellt förhållningsätt och bemötande.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- högskoleutbildning med inriktning mot socialt/omsorgsarbete, samhällsplanering eller beteendevetenskap.
- kunskap om gällande lagstiftning, främst inom lagen om färdtjänst och riksfärdtjänst.
- erfarenhet från färdtjänsthandläggning och/eller kommunal myndighetsutövning.
- det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med människor med funktionsnedsättning och har goda kunskaper om olika funktionsnedsättningar.

Vi förutsätter att du har stor servicekänsla, är utåtriktad och kan arbeta självständigt och i grupp. Du skall också ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Körkort B är ett krav.


ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Göran Werner

Christian Jönsson

Per-Olof Claesson
031-315 10 00
Marie Omerain Blomqvist
031 - 315 14 74
Magdalena Dahl

Kristian Karlson

Kay Jägrud

Kent Andersson

Fredrik Stengafvel

Kristian Karlsson

Sammanfattning

Besöksadress

Göteborgsvägen 11-17 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024