OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Utredningsenheten, Socialförvaltningen
Västerviks kommun har attraktiva boendemiljöer och mycket livskvalitet. Här är det lika nära till skärgården som till det typiskt småländska inlandet. Kommunen har ett gott företagsklimat där besöksnäring är ett stort inslag. Kommunen har cirka 36 000 invånare varav drygt 21 000 bor i centralorten Västervik.
Dina arbetsuppgifter
Dina främsta uppgifter blir att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser/bistånd enligt gällande lagstiftning LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och/eller SoL (socialtjänstlagen).
Arbetet som handläggare innehåller myndighetsutövning, beslutfattande enligt delegation samt handläggning och uppföljning av dessa.
Vi arbetar i hemteam tillsammans med andra yrkesroller inom förvaltningen.
Just nu pågår ett utvecklingsarbete med att införa ett helt nytt arbetssätt på Utredningsenheten, IBIC (individens behov i centrum). IBIC är ett behovsinriktat och systematiskt arbetssätt med strukturerad dokumentation av behov, mål och resultat i handläggningen, genomförandet och uppföljningen av vård och omsorg framtagen av socialstyrelsen.
Din kompetens
Vi vill att du har socionomexamen, socialpedagogisk examen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning är meriterande. Vi ser positivt på att du är intresserad av omvärldsbevakning inom området.
För att trivas i rollen krävs att du är en trygg och stabil person. Du är flexibel och har förmåga att snabbt ställa om inför nya situationer. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och har en god förmåga att strukturera ditt arbete.
Skriftlig och muntlig kommunikation är en stor del av arbetet då du dagligen kommunicerar med många individer samt arbetar med utredningsarbete. Därför är det viktigt att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Samarbetet i arbetsgruppen bygger på att vi stödjer varandra i arbetet. En god samarbetsförmåga är därför avgörande för att lyckas i rollen. Vi lägger även stor vikt vid förmåga att samverka med flera olika aktörer såsom anhöriga, myndigheter och andra professioner.
På arbetsplatsen arbetar vi kontinuerligt med utveckling och det är därför viktigt att du trivs med förändringsarbete.
B körkort är ett krav för denna tjänst.
Övrigt
Socialförvaltningen erbjuder en rökfri arbetsmiljö.
Information
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.