OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Polisregion Stockholm har ca 7 200 anställda. Regionen består av fyra polisområden inklusive Gotland, regionala enheter samt ett regionkansli som lyder direkt under regionpolischefen.
Gränspolisenheten är en regional enhet vid Polisregion Stockholm som består av ca 440 medarbetare och som inom hela polisregionen arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller och verkställigheter av beslut om avvisning och utvisning. Enheten bedriver också spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen och gränsöverskridande internationell grov organiserad brottslighet. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter.
Utredningssektionen består av totalt åtta grupper, varav två spaningsgrupper, en brottsutredningsgrupp och fem verkställighetsgrupper. Verkställighetsgruppernas uppdrag består bland annat av att verkställa personer med avvisnings- eller utvisningsbeslut som inte får stanna i Sverige.
Utredningssektionen behöver nu förstärka med ytterligare handläggare till verkställighetsgrupperna.
ARBETSUPPGIFTER
• Utredningsarbete/handläggning av förvaltningsärenden enligt utlänningslagen, utlänningsförordningen, EU-förordningar mm.
• Kontakt med Migrationsverket, förvaltningsdomstolar, Kriminalvården och utländska beskickningar är en stor del av arbetet.
• Arbetet kan också innebära att du kommer medverka vid förhandlingsresor.
• Du kommer huvudsakligen att arbeta självständigt men ingår i ett team bland andra handläggare.
KVALIFIKATIONER
Dett är en möjlighet för dig som har:
• Polisexamen eller akademisk utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift
• mycket god datorvana
• B-körkort
Vi ser det som meriterande om du har:
• kunskap om utlänningsärenden med inriktning på återvändande
• erfarenhet av utredningsarbete
• erfarenhet av handläggning vid myndighet
• ytterligare språkkunskaper
Personliga egenskaper:
Arbetet kräver goda kommunikationsfärdigheter. Det är viktigt att du tycker om att ha mycket kontakt med andra människor såväl inom Sverige som internationellt. Du ska uppskatta och vara bra på att bygga och vidmakthålla relationer till människor dels på den egna arbetsplatsen dels till människor som finns inom olika verksamheter, och på olika nivåer utanför Polismyndigheten.
För att trivas i rollen som handläggare vid Gränspolisenheten behöver du vara driven, uppfinningsrik och strukturerad. Du behöver dessutom ha en god operativ förmåga. Du är van att arbeta självständigt samtidigt som du är stresstålig och kan hantera flera ärenden parallellt. Du är flexibel i både tanke och handling samt är tålmodig och har en analytisk förmåga. Du gillar administrativt arbete, är noggrann och strukturerad. Du är självgående och har lätt för att samarbeta med interna och externa kontakter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och hur sökanden bedöms kunna komplettera befintliga team.
ÖVRIGT
Placeringsort: Stockholm
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 13 april 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Gruppchef Shakila Mohammad
010-5686714
Gruppchef Carina Karlsson-Kriström
010-563 58 48
Kommissarie & kanslichef, LPO Rinkeby Jörgen Ohlsson
010-56 304 88
Sektionschef Johan Andersson
Ledningsstöd Leo Hoffman
Gruppchef barn Margaretha Forsberg
010-56 460 91
gruppchef vuxen Lena Holmstedt
0105646113
Gruppchef Robert Lorentzon
010-56 354 85
Sektionschef Kent Drougge
010-56 354 79
Sektionschef Rikard Gunzenheimer, 010-562 80 63