OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Här jobbar vi med hållbar samhällsutveckling och framtidsperspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 300 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad.
ARBETSUPPGIFTER
Byggavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Avdelningen ger också allmänheten stöd och råd i andra lovrelaterade frågor och hjälper dem i bygglovprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling.
Byggavdelningen är organiserad i tre enheter med varsin enhetschef. Enheterna består av ca 70 bygglovhandläggare, byggnadsinspektörer och bygglovadministratörer. Avdelningen har genomfört ett digitaliseringsprojekt och fortsätter utvecklingen inom detta område. Sedan några månader tillbaka har vi gått in i ett nytt teambaserat arbetssätt.
En av våra tillsynshandläggare ska vara föräldraledig och därför söker vi hans vikarie. Som handläggare för tillsynsärenden har du ansvar för och handlägger tillsynsärenden enligt plan- och bygglagen samt arbetar med tillsyn och dispenser av strandskyddsärenden. I rollen fattar du självständiga beslut i enlighet med gällande delegation samt förbereder ärenden inför beslut i byggnadsnämnden. Tjänsten innebär även att du ger service till allmänheten i form av råd och upplysningar samt deltar aktivt i avdelningens utvecklingsarbete i dessa frågor.
Tjänsten är ett vikariat på ca 10 månader.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har relevant högskoleutbildning inom bygg eller juridik eller har motsvarande erfarenhet från arbetslivet. Vi vill att du är väl förtrogen med myndighetsutövning, plan- och bygglagen samt miljölagstiftningen. Du har också ett stort samhällsbyggnadsintresse och gärna erfarenhet av självständigt arbete inom området, antingen från stadsbyggnadskontor, länsstyrelse eller som konsult inom byggnadssektorn.
Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten. Då rollen är utåtriktad, med många externa och interna kontaktytor, är det viktigt att du är lyhörd, samarbetsorienterad och kommunikativ i förhållande till olika intressenter. För att klara uppdraget är du lösningsfokuserad och ser möjligheter i stället för problem. Tjänsten kräver en mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift samt förutsätter en god generell IT-kunskap.
Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
ÖVRIGT
På grund av semestertider kan möjligheten att svara på frågor om tjänsten vara begränsad.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Bygglovchef Pia Hermansson
031-368 18 16
Bygglovchef (OBS sem v 26-29 samt 32) Maria Ågren
031-368 19 38
tf avdelningschef, planavdelningen Birgitta Lööf
031-368 16 81
HR-chef Christina Malmberg
031-368 15 06
Stadsarkitekt Björn Siejsö
070-950 11 98
Avdelningschef, Strategiska avdelningen Katja Ketola
076-116 39 12
Enhetschef Lantmäteriavdelningen Patrik Renfors
031-368 15 58
Enhetschef Lantmäterienhet 1 Johan Benjaminsson
031-368 18 10
avdelningschef Lars Fredén
031-3681520 (nås via mail)
IT-chef Martin Berndtsson
031-368 16 18, kontaktperson 25 - 29 juli.