OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.
Diarienummer 2020/008358 Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig! Vi söker en handläggare med erfarenhet av utlämnande av allmänna handlingar och sekretessprövningar. Du kommer att vara placerad vid enheten för informationshantering (JR), inom avdelningen för juridik. Vid enheten finns Arbetsmiljöverkets centrala funktion för utlämnande av allmänna handlingar. Vid enheten arbetar vi också med diarieföring, arkivfrågor, dataskyddshandläggning och förvaltning av myndighetens ärendehanteringssystem Public 360. Vi har ett elektroniskt diarium och håller på att utveckla ett elektroniskt arkiv inom myndigheten.
Ditt nya arbete innebär att du: tar emot och svarar på förfrågningar via telefon och mail om att få ta del av allmänna handlingar
söker i Arbetsmiljöverkets arkiv och ärendehanteringssystem
gör sekretessprövningar
levererar svar till frågeställaren
Kvalifikationskrav Du ska ha:
högskoleexamen med juridik eller arkivkunskap med minst 120 p enligt det gamla eller 180 p enligt det nya högskolesystemet
erfarenhet av sekretessprövningar
erfarenhet av arbete i digitala ärendehanteringssystem
goda kunskaper om lagar och förordningar som styr hanteringen av handlingar i offentlig förvaltning
För att lyckas i uppdraget behöver du vara pedagogisk, serviceinriktad och ha en god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du tar initiativ, är noggrann och har god förmåga att planera och organisera ditt arbete. Du har lätt för att samarbeta och trivs med att arbeta i grupp men också att arbeta självständigt. Du har förmåga att sätta dig in i och förstå myndighetens verksamhet. Du kan hantera stressiga situationer.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har: erfarenhet av ärendehandläggning vid statlig myndighet
god kännedom och erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360
goda muntliga och skriftliga baskunskaper i engelska
Mer om anställningen: Anställningen är en visstidsanställning på 12 månader med tillträde snarast. Placering på Lindhagensgatan 133 i Stockholm. I november 2020 flyttar kontoret till Solna Business Park.
Sista ansökningsdag 27 februari 2020.
Har du några frågor är du välkommen att höra av dig till enhetschef Sara Tedebrand Frant.
Fackliga kontaktpersoner är Anna Bergman Åberg, ST och Johanna Karhu Gjertz, Saco. Samtliga nås via Arbetsmiljöerkets växel 010-730 90 00.
Vi har gjort våra medieval och vill inte bli kontaktade av säljare av rekryteringstjänster.
Om Arbetsmiljöverket Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 640 medarbetare fördelade på totalt 12 orter i Sverige.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv samt du har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.