Handläggare, Utredning vuxen och familj, Myndighet

Handläggare, Utredning vuxen och familj, Myndighet

Arbetsbeskrivning

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vårt verksamhetsområde tillhör Socialkontoret, heter Myndighet och består av tre enheter; Utredning äldreomsorg, Utredning vuxen och familj samt Utredning barn och unga. På Utredning vuxen och familj arbetar vi med myndighetsutövning inom LSS/socialpsykiatri, vuxna missbruk/våld i nära relation samt familjerätt. Vi är 13 personer varav en enhetschef och en gruppledare.

Vill du arbeta under sommaren och eventuellt jobba timmar efter sommaren?

Vi förstärker vår bemanning och söker dig som vill vara en del av socialtjänstens uppdrag. På utredning vuxen och familj arbetar socialsekreterare och biståndshandläggare med att bedöma behovet av insatser enligt SoL/LVM eller LSS medan familjerättssekreterarna bland annat utreder frågor om vårdnad, boende och umgänge.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar.

Vi värdesätter en god arbetsmiljö, där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas. Du erbjuds även friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid. Välkommen med din ansökan redan idag!


ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna består främst av att vara ett aktivt handläggarstöd till socialsekreterare, biståndshandläggare samt familjerättssekreterare i delar av handläggningsprocessen. Uppdraget innehåller till stor del administrativa uppgifter så som aktualisering av ärenden, inskanning av handlingar, viss dokumentation, kommunicering av beslut samt arkivering. Det innebär också att utföra viss handläggning vilket innebär att Du själv utreder den enskildes behov och fattar beslut utifrån gällande lagstiftning. Du har kontakter med sökande samt är du en del av samarbetet med andra parter, både internt och externt.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- har högskoleutbildning som socionom, beteendevetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Alternativt är du snart klar med din utbildning inom ovanstående men för att gå vidare i den här rekryteringsprocessen behöver du ha slutfört termin fem av din utbildning.
- har goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift.
- är trygg i att använda datorn som arbetsredskap och har grundläggande kunskap i Officepaketet.

Som både handläggare ska du självständigt kunna utföra handläggningsuppgifter. Du är ansvarstagande och noggrann, är serviceinriktad och har ett professionellt bemötande samt har en god samarbetsförmåga och kan bidra till en positiv anda på enheten.

Meriterande för uppdraget är om du har erfarenhet av myndighetsutövning och socialt arbete via arbete eller praktik. Det är även meriterande om du har erfarenhet av administration och dokumentation inom socialtjänsten och verksamhetssystemet Treserva.

Vi sätter mycket stort värde på personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund; utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.


ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

Liknande jobb


25 november 2024