OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
I din roll som handläggare arbetar du i ett positivt och utvecklande team där vi samarbetar samt motiverar varandra. Genom inkommande samtal, e-post och brev har du kontakt med allmänheten, företag, organisationer samt myndigheter. En handläggares främsta arbetsredskap är dator och telefon. För att få variation i arbetet är arbetstiden fördelat till cirka 30 procent telefontjänst och cirka 70 procent ärendehandläggning. Arbetstiden är schemalagd enligt våra öppettider: 08.00-16.30. Sektionen som du kommer att arbeta på består idag av ett 20-tal medarbetare.
Vi ger dig en gedigen introduktion och grundutbildning för att du ska känna dig trygg i rollen samt för att du på bästa sätt ska kunna hjälpa våra kunder.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
• ha kontakt med allmänheten via telefon, e-post och brev
• handlägga nyregistreringar och registrera teknisk data i vägtrafikregistret
• genomföra tekniska rättelser i vägtrafikregistret
• ge information, råd och anvisningar gällande nyregistreringar
• svarar på importfrågor, drönare mm.
Du måste ha
• en avslutad högskole-eller universitetsexamen eller vara i slutfasen av en högskole-eller universitetsutbildning exempelvis inom offentlig förvaltning, juridik, samhällsvetenskap alternativt flerårig yrkeserfarenhet från offentlig verksamhet
• vana av att tillämpa lagtexter
• erfarenhet av utredningsarbete
• mycket god datorvana i att söka och bearbeta komplex information från olika system
• mycket goda kunskaper i svenska språket och kunna uttrycka dig väl i såväl tal som skrift
• goda kunskaper i engelska språket och kunna uttrycka dig väl i såväl tal som skrift.
Det är meriterande om du har
• arbetat inom bilbranschen
• mekanisk kunskap
• arbetat eller arbetar idag med drönarfrågor.
Vi vill att du är
• servicefokuserad - du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du ska ha intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar
• självgående - du tar ansvar för dina uppgifter och arbetar systematiskt
• samarbetsorienterad - du anpassar dig och hittar win-win-lösningar med ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet
• är vetgirig; fordons-och teknikintresse samt dess utveckling.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare samt ett antal vikariat med placering i Örebro. Tillsättning omgående eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Aida Alagic 010-495 78 19 eller via mejl aida.alagic@transportstyrelsen.se
Saco, Astrid Edlund och ST, Siv Nederman nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-3832. Vi behöver din ansökan senast den 19 maj. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.