Arbetsbeskrivning
Programmet för digitalisering av kärnprocesserna, Statsrådsberedningen
Vill du vara med och forma Regeringskansliets digitala arbetssätt? Har du ett stort intresse för verksamhetsdriven utveckling och erfarenhet av att arbeta med användarupplevelse, kravanalys eller liknande? Trivs du i en roll med många kontaktytor? Vi erbjuder rätt person en spännande roll i utvecklingen av Regeringskansliets kärnprocesser.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Programmet för digitalisering av kärnprocesserna driver och samordnar utvecklingen av kärnverksamhetens arbetsformer med stöd av digitala verktyg i enlighet med den fastställda inriktningen för utvecklingsarbetet. Utvecklingsarbetet involverar många både i departementen och i Förvaltningsavdelningen och bedrivs på uppdrag av förvaltningschefen i samråd med rättschefen i Statsrådsberedningen. Programmet är organisatoriskt placerat i Statsrådsberedningen.
Som handläggare för programmet är du med och driver utvecklingsarbetet framåt i enlighet med den fastställda inriktningen för utvecklingen. Fokus för ditt arbete är att säkerställa ett sammanhängande digitalt arbetssätt och en helhetsupplevelse för användaren.
Du beskriver behov av och konkretiserar lösningar för det digitala arbetssättet. Du tar fram exempelvis mockups, användarberättelser och kravbeskrivningar som du stämmer av och förankrar. Du stöttar produktägare i utvecklingsarbetet genom framtagna beskrivningar och går vid behov även in själv som produktägare i utvecklingsteam. Du faciliterar dialoger om lösningar, är bollplank i vägvalsfrågor och säkerställer kvaliteten i leveranser. En viktig del i arbetet är att kommunicera innebörden av lösningarna och hur de möter verksamhetens behov. Vid behov genomför du kommunikation med och utbildning av slutanvändare i det digitala arbetssättet.
Du kommer arbeta nära programchefen och övriga medarbetare i Programmet för digitalisering av kärnprocesserna.
Fokus för och innehållet i arbetsuppgifterna kan komma att variera över tid.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen inom relevant område, tex data- och systemvetenskap, alternativt motsvarande kunskap, förvärvad på annat sätt, som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Utbildning inom UX-design och kravdesign eller liknande är meriterande liksom utbildning inom produktägarskap eller processutveckling. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet och vana av att dokumentera och översätta behov till tillämpbara lösningar genom exempelvis, personas, user stories, processkartor, mockups och kravbeskrivningar. Du behöver även ha goda kunskaper om verksamhetsutveckling genom digitalisering och erfarenhet av design- och prototypverktyg som tex Figma, Adobe XD och Microsoft Visio.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som UX-designer eller kravanalytiker i projekt om verksamhetsutveckling. Det är också meriterande om du har arbetat med att konkretisera behov och beskriva lösningar (designprocess) eller med att bryta ned behov till krav och kravställa mot utvecklare. Om du har arbetat med utveckling av verksamhetsprocesser med stöd av BPM-verktyg/processverktyg eller har erfarenhet av att arbeta som produktägare så är även det en fördel. Erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning och Regeringskansliet samt att ha arbetat som handläggare av komplexa ärenden är meriterande, liksom insikt i att jobba i en politiskt styrd organisation. Goda kunskaper om kravhantering, verksamhets- och processutveckling och användarupplevelser kommer göra dig framgångsrik i rollen.
Dina egenskaper
Som person är du nytänkande och kreativ. Du är självgående och tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och uppnår resultat. Du är analytisk och har förmåga att sätta in frågor i ett större sammanhang och se saker från ett övergripande perspektiv. Du utför ditt arbete med mycket gott omdöme och har lätt för att anpassa dig till ändrade förhållanden. Du är noggrann och lägger vikt vid att leverera med kvalité. Du är självständig samtidigt som du tycker om att arbeta med andra och du har mycket god samarbetsförmåga. Arbetet ställer också krav på mycket god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Du kan förklara komplexa problem på ett enkelt sätt.
Övrigt
Vi söker en medarbetare. Vi erbjuder en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Frida Kylberg som är chef för Programmet för digitalisering av kärnprocesserna, på 08-405 15 18. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Karina Åbom för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 27 november 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35