Handläggare Verkställighet

Handläggare Verkställighet

Arbetsbeskrivning

Beskrivning av uppdraget
Ett jobb som räknas! Hos oss bidrar du till ett välfungerande samhälle för allmänhet och företag.

Som handläggare inom verkställighet på Västervikskontoret arbetar du i huvudsak med centraliserade arbetsuppgifter. Arbetsuppgifterna består bland annat i att hantera enskilda mål vid konkurs och skuldsanering, lönegaranti, rot/rut och Eu-stöd, för hela riket.  Dina arbetsuppgifter är i huvudsak att besluta om lämpliga åtgärder för att reglera skulder. För att motverka att människor hamnar i svår skuldsättning blir kontakten med kunder, arbetsgivare och andra myndigheter en viktig del av ditt arbete. Din roll är att vara den neutrala parten som hjälper den som inte har fått betalt och den som ska betala.

Arbetsuppgifter
Du utreder tillgångar samt fattar beslut om lämpliga tvångsåtgärder av varierande om­fattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, e-post och brev i kontakt med olika parter. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. De ärenden som du hanterar ställer krav på rätts­säker­het, snabb­het och effektivitet med bibehållen kvalitet. Du ingår i en sektion som gemensamt ansvarar för resultat, planering och arbets­fördelning.

Du genomgår en internutbildning under sex månader där praktik varvas med teori och du får även en handledare som stöttar dig inledningsvis. Utbildningen innehåller bland annat juridik, bemötande och samtalsteknik. Du ingår i en sektion som gemensamt ansvarar för resultat, planering och arbets­fördelning.

Alla som arbetar på Kronofogden bidrar till arbetet mot brott. I dina arbets­upp­gifter ingår att identifiera och förhindra försök till brottslighet samt underrätta andra myndigheter om misstänkta brott. Som handläggare kan du till exempel uppmärksamma andra myndigheter om att en person får bidrag på felaktiga grunder. Det kan resultera i att du bidrar till att stoppa felaktiga utbetalningar från välfärdssystemet.

Kontoret i Västervik består av medarbetare som jobbar både med geografiska arbetsuppgifter samt arbetsuppgifter som man hanterar för hela riket.

Dina kvalifikationer
Som medarbetare på Kronofogden förväntas du leva upp till vår https://www.kronofogden.se/jobba-hos-oss/medarbetarpolicy Du tar initiativ, är engagerad och tar ansvar för att målen nås. Du bidrar till verksamhetens utveckling och hjälper dina kollegor att lyckas. Du bemöter andra med respekt, vänlighet och lyssnar aktivt på andra och visar positiv attityd.

Du arbetar resultatinriktat, visar handlingskraft och arbetar fokuserat mot det som ska uppnås. Du är stabil och förtroende­ingivande i mötet med människor i utsatta situa­tioner. Du har lätt för att kommunicera och pedagogiskt i mötet med kunder. Du har en analytisk förmåga som innebär att du ser samband och hittar den mest effektiva lösningen. Du anpassar dig efter förutsättningarna och de förändringar som sker.

Dina kvalifikationer:

- slutbetyg från gymnasieutbildning
- ett års arbetslivserfarenhet av administrativt eller handläggande arbete de senaste tre åren
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av beslutsfattande de senaste 2 åren. Det är även önskvärt att du har aktuell erfarenhet av arbete inom myndighet.

Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån efter ök. med arbetsgivaren.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade strukturerade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.

Att arbeta i staten innebär att du följer den statliga värdegrunden. Det ställs också särskilda krav på omdöme, säkerhetstänkande och att du följer gällande lagar. Vi ställer frågor vid intervju om tidigare eventuell brotts­lighet och brister i tidigare anställning. För slutkandidater ställs även dessa frågor till referenspersoner. Vi tar även in uppgifter om skulder registrerade hos Kronofogden, konkurs och närings­förbud. Framkomna uppgifter vägs in vid helhetsbedömningen av din lämplighet för den aktuella anställningen.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhets­prövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbets-uppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html

Välkommen med din ansökan!

Ett jobb som räknas
Kronofogden är en statlig myndighet med ett viktigt uppdrag. Vi jobbar nära människor i utsatta situationer. Vi hjälper den som inte har fått betalt och vägleder den som ska betala. Vi ger medborgare och företag information och god service, så att de kan fatta långsiktiga och hållbara beslut. Det kräver kunskap, handlings­kraft, omtanke och mod. Vi bidrar till ett väl fungerande samhälle för allmänhet och företag – ett samhälle där skulder och andra krav blir fastställda och indrivna på ett rättssäkert sätt.

Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. När du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kronofogden
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 november 2024
  • Ansök senast: 25 november 2024

Besöksadress

Sundbyberg
None

Postadress

Sundbyberg
Sundbyberg, 17267

Liknande jobb


20 november 2024

Servicetekniker

20 november 2024

Koordinator till Almega i Göteborg

Koordinator till Almega i Göteborg

18 november 2024