OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lantmäteriet erbjuder stimulerande arbetsuppgifter och en arbetsorganisation som gör det spännande, roligt och utmanande att arbeta hos oss. För att leva upp till vår värdegrund service, öppenhet och handlingskraft förväntas våra medarbetare att uppnå resultat, utveckla och vara delaktiga.
Vid landets sju inskrivningskontor hanteras ansökningar om lagfart, inteckningar mm. Våra 200 medarbetare handlägger ungefär en miljon ärenden om året. I handläggningen ingår tillämpning av ett brett spektrum av lagar och förordningar på främst civilrättens område. Verksamheten bedrivs på sju orter med ledning och central stab och Back Office-enhet i Gävle. Fastighetsinskrivningen bedriver ett omfattande utvecklings- och förändringsarbete inriktat på effektivitet, enhetlighet och rättssäkerhet.
Arbetsuppgifter
Arbetet består av handläggning av ansökningar om lagfart och inteckning samt inskrivning av nyttjanderätter och servitut m.m. i fastighetsregistret. I arbetet ingår att du fattar egna juridiska beslut. Ärendemängden är stor och arbetet produktionsinriktat. Du arbetar mot givna mål med fokus på handläggningstider. Du har omfattande kontakter med fastighetsmäklare, banker och andra aktörer på fastighetsmarknaden samt lämnar upplysningar till allmänheten. Kontakterna sker såväl skriftligt som muntligt.
Tjänsterna är allmän visstidsanställning på heltid och tidsbegränsade under perioden 2014-10-15 t o m 2015-04-15, eventuellt med möjlighet till förlängning.
Kvalifikationer
Du har relevant utbildning, t ex inom juridik eller mäkleri, lantmäteri eller praktisk erfarenhet som kan jämställas med detta. Kunskaper i civilrätt och fastighetsrätt liksom tidigare arbete från närliggande verksamhet som t ex bank eller fastighetsmäklare värdesätts. Även tidigare erfarenhet av arbete vid myndighet är meriterande.
Värdefulla personliga egenskaper för arbetet är förmåga att arbeta effektivt utan åsidosättande av en säker handläggning, med målfokus och mod att självständigt fatta beslut. Du behöver också ha förmåga att agera, prioritera och behålla lugnet vid arbete under tidspress.
Då du kommer att arbeta processorienterat är det mycket viktigt att du har förmågan att samarbeta med kollegor och kunder på ett professionellt sätt samt förstå att det som vi gör är att producera ärenden så fort som möjligt med så bra kvalitet som möjligt. Nyckelord i vår förvaltning är laganda och eget driv.
Det är mycket viktigt att du bidrar med god service mot allmänheten och hanterar svenska såväl i tal som i skrift. Vi ser även att du har erfarenhet av att arbeta med ständiga förbättringar och av att arbeta i projektform.
Vi eftersträvar en jämnare könsfördelning och välkomnar manliga sökande.
Kontaktuppgifter
Om du vill veta mer så kontakta gärna Funktionschef Maria Schewenius-Friman, 0522-65 62 33. Fackliga företrädare är för Lantmäteriakademikerna/SACO, Anders Jagefelt/Erik Broman, 0522-65 62 72 och för ST inom Lantmäteriet, Helene Andersson, telefon 0522-65 62 39 Våra e-postadresser är fornamn.efternamn@lm.se.
Eftersom vi använder det statliga ramavtalet när det gäller annonsförmedling så undanbedes annonsförsäljare vänligt men bestämt.
Övrig information
Tjänsterna är på heltid och tidsbegränsade under perioden 2014-10-15 t o m 2015-04-15, eventuellt med möjlighet till förlängning.
Lantmäteriet strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.