OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till god kundservice och rådgivning gentemot andra myndigheter? Vill du även internt bidra till att öka kunskapen om myndigheternas betalningsverksamhet?
Vi erbjuder dig
I din roll som handläggare på statens internbank arbetar du tillsammans med fyra kollegor inom kundgruppen som ansvarar för service och rådgivning till statens internbanks kunder. Kunderna är främst statliga myndigheter inom den statliga redovisningsorganisationen. Myndigheterna tar upp lån och placerar medel hos Riksgälden, valutasäkrar vid behov och avropar de ramavtal för betaltjänster som Riksgälden upphandlar.
I rollen ingår avstämning, utredning av differenser och diarieföring av ärenden. Du ansvarar också för löpande arbete som innebär regelbundna kontakter med kunderna och ramavtalsbanker. Kundgruppen arbetar med och förvaltar systemstödet SIBS, som myndigheterna och Riksgälden använder för internbankens tjänster. Du har också avvecklingsansvar, vilket innebär ansvar för den process som dagligen samlar likviditeten från myndigheternas betalningar hos ramavtalsbankerna till statens centralkonto hos Riksbanken. Du arbetar även med att utveckla och effektivisera processer och rutiner både internt och mot kund.
Tjänsten är placerad på Förvaltningsenheten som är en av två enheter under avdelningen Statens internbank som har drygt 15 medarbetare.
Din profil
Vi söker dig som har:
• Kandidatexamen inom ekonomi eller annan utbildning som bedöms vara likvärdig
• Det är meriterande om du har redovisningserfarenhet från annan myndighet, bank eller finansiellt institut, samt vana att arbeta med processer och rutinbeskrivningar
• Vana att arbeta i Officepaketet
• Goda språkkunskaper i svenska och engelska.
• Svenskt medborgarskap
Som person
I rollen kommer du att ha många kontaktytor både internt inom Riksgälden och externt mot myndigheter. Du behöver därför ha en välutvecklad servicekänsla och god förmåga att samarbeta och kommunicera, samt vara lösningsorienterad. Du kommer att vara en viktig kugge i ett grymt team som stöttar varandra i stort som smått. Du trivs lika bra med att jobba i grupp som självständigt och du är därmed självgående. Du trivs i en miljö som ständigt är i utveckling och där initiativtagande, struktur och integritet är viktiga egenskaper.
Övrig information
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap är därför ett krav. Registerkontroll och säkerhetsprövning kommer att genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen. Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad utifrån totalförsvarets behov.
Vi erbjuder en visstidsanställning på ett år.
Välkommen att ansöka med CV, personligt brev och examensbevis via www.riksgalden.se/jobb, senast den 17 september. Ange referens 2020/730. Intervjuer kommer att hållas från vecka 40 och framåt. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta, enhetschef Kristin Kenne, tel. 070-723 73 92 och kring rekryteringsprocessen Lisa Ahnell HR-strateg, tel. 08-613 45 90.
Om Riksgälden
Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 200 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Norström, Upplåningschef
0705485299
Jörgen Eklund, Kommunikationschef
08 613 45 95
Eva Cassel, Avdelningschef
08-613 47 51