OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen
Västerviks kommun har attraktiva boendemiljöer och mycket livskvalitet. Här är det lika nära till skärgården som till det typiskt småländska inlandet. Kommunen har ett gott företagsklimat där besöksnäring är ett stort inslag. Kommunen har cirka 36 000 invånare varav drygt 21 000 bor i centralorten Västervik.
Dina arbetsuppgifter
Förvaltarenhetens verksamhet riktas till vuxna kommuninvånare som är i behov av speciellt kompetent förvaltare/god man. Verksamheten baseras på bestämmelser i föräldrabalken och på uppdrag av överförmyndaren. Målgruppen som arbetet riktar sig till är personer med svår psykisk funktionsnedsättning, missbruk, psykossjukdomar och liknande. Tingsrätten beslutar i varje enskilt fall hur omfattande uppdraget ska vara.
Rollen är att samordna det stöd som finns, inte lösa alla svårigheter själva, vilket kräver ett väl utvecklat samarbete med olika delar av samhället, sjukvård, myndigheter och anhöriga. Dessa bitar kräver en stor samordningsförmåga och att man är lyhörd. Man måste vara påhittig, flexibel och strukturerad. I arbetet ingår det en del administration som kräver ett ekonomiskt sinne, då man gör upp budget för var och en, ansöker om skuldsanering, gör upp betalningsplaner. Man har också en redovisningsskyldighet gentemot överförmyndaren.
Arbetet präglas av tilltro till den enskildes förmåga och ska så långt som det är möjligt ske i dialog och med respekt för dennes integritet och självbestämmanderätt.
Din kompetens
Kompetenskrav:
Eftergymnasial utbildning med inriktning mot psykosociala funktionshinder. Erfarenhet av arbete mot målgruppen är en merit. Du bör vara drivande, stresstålig person som kan arbeta självständigt och trivs med det. God förmåga att samarbeta med den enskilda och samarbetspartners. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort.