OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Uddevalla – en plats för hela livet
Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.
Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.
Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.
Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!
Om jobbet
Samverkande överförmyndare är organisatoriskt placerat inom kommunledningskontoret.
I enheten finns även budget- och skuldrådgivning.
Kontoret finns i lokaler i centrala Uddevalla. Goda pendlingsmöjligheter med några minuters promenadavstånd från Uddevalla centralstation och Kampenhof busstation.
Vi erbjuder ett viktigt och utvecklande arbete med intressanta, omväxlande och utmanande arbetsuppgifter. Ett självständigt arbete med tillsyn, utredning och handläggning av ärenden som rör god man-/ förvaltar-/och förmynderskap.
Samverkande överförmyndare i Uddevalla handlägger genom ett samverkansavtal överförmyndarens ärenden för kommunerna Färgelanda, Lysekil, Mellerud, Munkedal, Tanum, Sotenäs, Strömstad och Uddevalla. Överförmyndaren är en kommunal tillsynsmyndighet vars uppgift är att utöva tillsyn över det uppdrag som gode män, förvaltare och förmyndare utför. God man, förvaltare eller förmyndare är en ställföreträdare för någon som inte själv kan sköta sina angelägenheter. Verksamheten är lagstyrd främst av föräldrabalken, ärvdabalken, förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen.
Hos Samverkande överförmyndare är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag - att bevaka rättssäkerheten för personer som inte själva kan tillvarata sin rätt eller sköta sin ekonomi. Du kommer att ingå i en grupp med engagerade medarbetare med olika förmågor och kompetenser och ett härligt arbetsklimat.
Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av:
• I granskningsarbetet kommer du i huvudsak att granska redovisningshandlingar inlämnade av ställföreträdare.
• Arbetet innebär avstämning av ekonomiska underlag, begära kompletteringar om redovisningen inte är fullständig samt bedöma om huvudmannen har fått den hjälp den har rätt till.
• Du kommer även att arbeta med information till olika målgrupper och utbildning av ställföreträdare. I tjänsten förekommer även övriga administrativa uppgifter såsom till exempel posthantering, akthantering och gallring.
• I arbetet har du kontakt med många olika aktörer både privatpersoner och myndigheter såsom till exempel Försäkringskassan, Skatteverket, Socialtjänsten och vården.
Vem söker vi
Vi söker dig som
- Har ett öga för och kan se sammanhang i siffergranskning.
- Har god kommunikationsförmåga och kan formulera dig tydligt i tal och skrift.
• Är självgående, stabil och uthållig.
• Har förmåga att se helheter och möjligheter.
• Är utåtriktad och har god samarbetsförmåga samt att vi ser gärna att du har humor och glimten i ögat.
Du ska självständigt kunna planera och organisera ditt arbete och emellanåt kunna hantera korta deadlines. Det är också viktigt att du kan arbeta både ensam och i grupp.
Kvalifikationer
- Du har akademisk utbildning inom ekonomi alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Erfarenhet från arbete i överförmyndarverksamhet är det en merit.
- Du har vana av granskning och tillsynsarbete samt myndighetsutövning från offentlig myndighet.
- God datorvana och goda kunskaper i Officepaketet.
I tjänsten ingår även att informera och utbilda. Du har erfarenhet av att hålla i muntliga presentationer och har vana av att rikta eller förändra material anpassat utefter målgrupp.
Då vi är en samverkan mellan åtta kommuner är det bra om du har körkort då möten och utbildningar kan komma att hållas i de olika kommunerna.
Övrigt
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Uddevalla kommun tillämpar bland annat flexibel arbetstid, möjlighet till växling av semesterdagstillägg till fler semesterdagar, friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme per vecka.
Vi vill att din ansökan innehåller ett personligt brev och ditt CV. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.
Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.