OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du vår nya medarbetare som vill bidra till samhällsnytta i finansmarknadens centrum? Riksgälden söker en strukturerad och driven lagspelare till enheten Backoffice. Enheten har ett tiotal medarbetare och har en nyckelroll för statens betalningar och affärer.
Enheten deltar i Riksgäldens samtliga verksamhetsprocesser och ansvarar i dessa för clearing och hanterar Riksgäldens affärstransaktioner och betalningar, fastställer statslåneräntan, och bidrar till rapporteringen av statsskulden med mera.
Din roll
Som handläggare på Backoffice kommer du att arbeta operativt i Riksgäldens processer, framförallt med ansvar för betalningssystemet Swift vilket inkluderar kravställning, testning samt dialog med andra avdelningar inom Riksgälden kring ny funktionalitet inom området. Du kommer även företräda Riksgälden i externa Swift forum. I din roll kommer du, utöver det operativa arbetet, att vara en nyckelperson när det gäller att samordna och utveckla Riksgäldens operativa processer. De utvecklas ständigt för att fungera både internt och gentemot externa parter som clearinghus, banker, motparter och RIX med flera.
Din profil
För att lyckas i tjänsten som handläggare krävs:
• gymnasieexamen
• erfarenhet från finansiella sektorn
• erfarenhet av att arbeta med Swift
• erfarenhet av att arbeta i projekt
• erfarenhet av serviceinriktat arbetet
• svenskt medborgarskap
• goda språkkunskaper i svenska och engelska.
Det är meriterande om du har:
• arbetat med clearing och avveckling mot bland annat Euroclear, RIX (Riksbanken) och Nasdaq (börsen)
Du som person:
Vi söker dig som är lojal, har mycket god samarbetsförmåga, samt en hög grad av personlig mognad. Du är självgående och har förmåga att självständigt driva frågor framåt inom ramen för ditt arbete. Du är stabil och klarar av att arbeta strukturerat och behålla lugnet även i stressade situationer
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor som vi bedömer som relevanta för tjänsten.
Övrig information
Välkommen med din ansökan med CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg via www.riksgalden.se/jobb, senast den 1 december 2022. Ange referens 2022/987. Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning.
För information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Niklas Hjalmarsson, tfn. 08-613 47 76 och kring rekryteringsprocessen Camilla Tegell, HR, tfn 08-613 46 05. Lokala fackliga representanter är: Antonio Carrasco, Saco-S och Ricard Lalander, ST som nås via myndighetens växel, tfn. 08-613 45 00.
Finansiellt innehav
Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd.
Säkerhetsklassad tjänst
Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad, utifrån totalförsvarets behov. Vissa roller är placerade i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap kan därför vara ett krav.
Om Riksgälden
Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 220 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Norström, Upplåningschef
0705485299
Jörgen Eklund, Kommunikationschef
08 613 45 95
Eva Cassel, Avdelningschef
08-613 47 51