Handläggare/utredare

Handläggare/utredare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.


– Vi söker en engagerad utredare till vår avdelning

Dnr 2022/052554

Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och mindre arbetssjukdomar i Sverige? Då kan detta vara något för dig. Vi söker en utredare till avdelning Regler och internationella frågor. Avdelningen skriver och ansvarar för regler och föreskrifter som, utöver våra lagar om arbetsmiljö, styr hur en bra arbetsmiljö ska vara. Vi är ca 85 medarbetare fördelade på sex enheter, varav majoriteten arbetar som sakkunniga inom olika arbetsmiljöområden.

Vi söker nu en ny kollega med placering på enheten Verksamhetsstöd och utveckling som utgörs av tio medarbetare och en enhetschef.

Ditt nya arbete

I din roll som utredare hos oss kommer du i huvudsak att handlägga externa rapporter om missförhållanden (visselblåsare). Du kommer också att samordna och utveckla avdelningens kompetensförsörjningsplaner och rekryteringar. Du kommer även att arbeta med utveckling och förvaltning av arbetsprocesser och rutiner, bereda ärenden och handlägga interna och externa remisser. Arbetssättet inom enheten är teambaserat och präglas av mycket god samarbetsförmåga, självledarskap, prestigelöshet, tillit, helhetsansvar och kvalitet.

Vi söker dig som har

• Relevant akademisk examen (minst 3 år)
• Dokumenterad erfarenhet av ärendehantering i offentlig sektor
• Minst 2 års erfarenhet av att leda större projekt enligt givna förutsättningar och ramar
• Mycket goda skriftliga och muntliga kunskaper i det svenska språket
• Mycket goda kunskaper i MS Office

Det är meriterande om du har

• Erfarenhet av att arbeta med arbetsmiljöfrågor och lagstiftning inom området
• Erfarenhet av att handlägga anmälningar av missförhållanden
• Erfarenhet av att facilitera möten och workshops
• Erfarenhet av att arbeta med behovsdriven utveckling
• Erfarenhet av processledning
• Erfarenhet av digitaliseringsarbete
Som person är du strukturerad och resultatorienterad och kan arbeta i flera projekt samtidigt, vilket kräver god prioriteringsförmåga. Du har lätt för att tänka i nya banor, hittar lösningar på problem och är samtidigt hänsynstagande. Vi ser det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och har lätt för att utveckla relationer både internt och externt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer om anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och är placerad i nya lokaler i Solna Business park på Svetsarvägen 12 i Solna. Vi har individuell lönesättning samt tillämpar provanställning om sex månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida https://www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/ .

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.

Om du har frågor

Frågor om tjänsten besvaras av enhetschef Solfrid Nilsen. Fackliga kontaktpersoner är Susanne Ankar (ST), Karin Günther (SACO) och Jenny Bengtsson (SEKO). Samtliga nås på telefonnummer 010-730 90 00. Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 3 oktober 2022. 

Ansök genom att klicka på länken nedan.

Sammanfattning

Liknande jobb


Operativ analytiker - inhämtning (timanställning)

15 november 2024