Handläggare/utredare till Barn- och familjeenheten

Handläggare/utredare till Barn- och familjeenheten

Arbetsbeskrivning

I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.

Individ och familjeomsorgen i Vingåker är en framåtsträvande arbetsplats. Vi strävar efter att vara en dynamisk arbetsplats i framkant och månar om vår arbetsmiljö. Hos oss arbetar 25 medarbetare inom olika handläggningsområden.

Individ- och familjeomsorgen – IFO - är en arbetsplats med utmanande och stimulerande arbete. Vi har en god teamkänsla och vi värnar om vår psykosociala arbetsmiljö.

Individ och familjeomsorgen består av IFO-chef, reception samt team inom myndighetsutövning gällande:

1) Mottagning och utredning barn-unga och familj,
2) Försörjningsstöd och mottagning/utredning av Vuxenfrågor,
3) Familjehemsenheten och Insatser i Öppenvård
4) Biståndsenheten för ÄO och Funktionshinderomsorg

Att arbeta hos oss på IFO, innebär omväxling, inflytande, korta beslutsvägar och ett nära samarbete med kollegor och samverkanspartners både internt och externt. Arbetet här är utmanande men det är också stimulerande, mångfasetterat och varierande. Hos oss är dagarna omväxlande och du har stor frihet i hur du lägger upp ditt arbete.

ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi utredare till enheten för Barn och familj inom socialtjänstens Individ- och familjeomsorg. Arbetet består av myndighetsutövning och ditt huvudsakliga uppdrag är att utföra utrednings- och uppföljningsarbete enligt SoL och LVU.
Arbetsuppgifterna innefattar även att göra förhandsbedömningar, hantera inkommande information så som anmälningar och ansökningar.

Som handläggare för barn och familj arbetar du med målgruppen barn och unga i åldern 0-18 år. Arbetet genomförs utifrån Barns Behov i Centrum (BBIC).


Vårt mål är att inget barn i kommunen ska växa upp under dåliga förhållanden. För att uppnå det förutsätter arbetet en god samverkan med övriga grupper inom socialförvaltningen men även med externa aktörer som skola, BUP och polisen. I utredningsarbetet samverkar du med såväl interna som externa aktörer.

Du kommer att du utreda och följa upp insatser med kvalité och rättssäkerhet, men även vara kreativ och aktivt arbeta för att våra klienter får sina behov tillgodosedda. Det här gör du tillsammans med dina kollegor och arbetsledare.
I ditt uppdrag ingår också att medverka i det systematiska kvalitetsarbetet på arbetsplatsen.

Vi erbjuder ett utmanande och stimulerande arbete och hos oss har du tillgång till nära arbetsledning och möjlighet till extern handledning. Medarbetare på IFO ges möjlighet att påverka sin arbetssituation och vi har i arbetsgruppen möjlighet till arbetstidsanpassning via ett avtal om 35h arbetsvecka som innebär tillfälle för återhämtning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig och med erforderliga kompletteringar av kompetens enligt 3 kap 2 § HSLF-FS 2019:11.

Utbildning i BBIC och erfarenhet av Treserva är meriterande, erfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete enligt sociallagstiftningen också är meriterande.
Arbetet kan ibland vara oförutsägbart, vilket ställer krav på flexibilitet och förmåga att prioritera om med kort varsel. Som person trivs du med att arbeta självständigt och du är initiativrik, lyhörd, ansvarstagande och har en helhetssyn i ditt arbete. Du trivs med att skapa goda relationer och verkar för en bra stämning och du har en väl utvecklad förmåga att lyssna in människor. Ett gott bemötande är en självklarhet för dig! Vi ser att du har ett intresse av att utveckla det sociala arbetet samt att du kan se möjligheter istället för hinder. God samarbetsförmåga samt aktivt ansvarstagande är förutsättningar för ett fungerande arbete i teamet.
Eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del av arbetet är det ett krav att du är noggrann vad gäller dokumentation och handläggning och att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
God datorvana och dokumentationserfarenhet krävs för ett rättssäkert arbete.

Vi eftersträvar en jämn könsfördelning. Körkort är ett krav.
Urval och intervjuer kan komma att påbörjas innan sista ansökningsdag, så vänta inte med din intresseanmälan!

ÖVRIGT
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.

Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Vingåkers kommun ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökande med olika bakgrund

Vingåkers kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Kontaktpersoner på detta företaget

IFO chef Jenny Harknäs
0151-191 82
IFO chef Jenny Harknäs
0151-191 40
gruppledare Camilla Ahlmark
0151-19161
Biståndshandläggare Therese Berglind
0151-191 57
Socialsekreterare Åke Klemetz
0151-191 61

Sammanfattning

Besöksadress

Parkvägen 8 VINGÅKER
None

Postadress

Vingåkers kommun
VINGÅKER, 64380

Liknande jobb


Socialsekreterare till Östra utredningsenheten

Socialsekreterare till Östra utredningsenheten

21 november 2024

21 november 2024

Socialsekreterare inriktning barn i skyddat boende

Socialsekreterare inriktning barn i skyddat boende

21 november 2024