Handledare

Arbetsbeskrivning

Ansök idag. Kollegor imorgon.



Beskrivning
På enheten arbete och utveckling finns funktionerna stödpedagog och handledare.

De utför daglig verksamhet främst inom lagen om särskilt stöd (LSS). Enheten har ett tydligt fokus på att jobba enligt individens behov i centrum (IBIC). Ett övergripande mål med insatsen inom arbete och utveckling är att stärka och utveckla individen.

Arbete och utveckling består av flera olika verksamheter för deltagarna. Varje verksamhet har sin unika profil, men anpassas utifrån individens behov.  

Som handledare har man ett tydligt fokus på att stötta deltagare enligt individens behov i centrum utifrån aktuell genomförande- eller handlingsplan.

Som handledare är man med och stöttar deltagare i att utföra olika arbetsuppgifter eller aktiviteter. Uppdrag kan utföras både i egna lokaler och ute hos kund, som då är kommunens ordinarie verksamheter. Uppgifterna ska vara meningsfulla, utvecklande och stimulerande för våra deltagare.

Som handledare har du ett nära samarbete med stödpedagoger.

Vi söker nu en handledare till ett vikariat. Tjänsten är på 100% med start 2021-08-16 och pågår under sex månader. 

Arbetsuppgifter
Som handledare har du intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra, och visar detta genom:

- Att stötta deltagare enligt individens behov i centrum utifrån genomförande- eller handlingsplan.

- Att medverka till att deltagare utvecklas som individ och i grupp.

- Att medverka till upprättandet och uppföljningen av genomförande- och handlingsplaner.

- Att dokumentera nödvändig information i enhetens verksamhetssystem. 

- Att utföra enhetens uppdrag som helhet tillsammans med övrig personal. 

- Att aktivt delta i kvalitéts- och utvecklingsarbete av den egna verksamheten. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor.

Du är en person som kan skapa förtroende och goda relationer, och kan ta ansvar för din egen och andras arbetssituation. Du har ett positivt förhållningssätt och är lösningsfokuserad.

Som handledare på arbete och utveckling bör du kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt, samt sätta upp och hålla tidsramar. Du kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. 

Du bör ha läst en eftergymnasial utbildning/kurs som bedöms vara relevant för uppdraget, samt ha kunskaper i Office 365. 

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att jobba i kommunal verksamhet. 

Krav
Komplett gymnasial utbildning på minst 3 år.

Andra påbyggnadsutbildningar inom autism, MI, socialpsykiatri, Case Management, Supported Employment eller annan som bedöms vara relevant för uppdraget. 

Kunskaper inom fysiska, kognitiva och sociala färdigheter hos deltagare med funktionsvariationer. 

Erfarenhet av arbete inom daglig verksamhet. 

Erfarenhet av att arbeta med människor med olika funktionsvariationer och psykisk ohälsa.

Körkort B för manuell växellåda. 

Förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.

God datorvana. 

Socialförvaltningen

Mora i hjärtat av Dalarna!

Socialförvaltningens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter. Socialförvaltningen är en förvaltning med drygt 700 medarbetare och har en budget på c:a 525 miljoner. Organisationen är uppdelad i fyra avdelningar: vård- och omsorgsboende, ordinärt boende, arbete och integration samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom SoL, LSS, HSL m fl.

Välkommen med din ansökan till oss!


Mora kommun
Mora kommun är alla vi som jobbar här.
Det är summan av de vi är och allt vi gör.
Varje hemtjänstbesök, skolexamen och utlånad biblioteksbok.
Varje skollunch, brandkårsutryckning och nytt bostadsområde.
Vi är närheten till naturen och den rena luften.
De gamla traditionerna och de nystartade företagen.
Vi är vår fantastiska historia men också det som tar oss framåt.
Tillsammans gör vi Mora till ett hem.
Var med oss när vi växer som människor och kommun.
Idag och imorgon.


Vi värnar om din integritet, läs mer om Mora kommuns behandling av personuppgifter på vår hemsida.


Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

IS/IT-chef Matthias Grahn
0250-260 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mora kommun
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 juni 2021
  • Ansök senast: 12 juli 2021

Besöksadress

Fredsgatan 16 79280 Mora
None

Postadress

Fredsgatan 16
Mora, 79280

Liknande jobb


Boendestödjare till Helheten

Boendestödjare till Helheten

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024