OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss får du ett jobb på en förvaltning som vågar satsa och tänka nytt genom tillit och gemenskap. Vår inställning är att alla stadens invånare har rätt till en jämlik hälsa och en meningsfull fritid. Följande verksamheter ingår i Fritids- och folkhälsoförvaltningen: Mötesplatser och öppen ungdomsverksamhet, Bad, Förening- och anläggning, Folkhälsa och administrativa enheter.
Träffpunkt Simonsland är Borås centrala allaktivitetshus där föreningar, frivilliga och volontärer tillsammans med verksamheten jobbar för att bryta ofrivillig ensamhet. Här är du en del av ett större sammanhang och du ingår i ett team där alla bidrar till helheten med ett självklart fokus på invånarnas fritid och välbefinnande. Caféet är själva hjärtat i verksamheten och vad som händer varierar dag för dag. Med fokus på enkelhet serveras hembakat fika, mat och dryck och vi har dagligen mellan 300-600 gäster. Våra gäster är de som bokar sig i lokalerna eller deltar i våra aktiviteter men vi har också en strid ström av gäster som besöker oss dagligen för att bara fika. Caféet har för många blivit ett andra vardagsrum.
Arbetsuppgifter:
Som handledare ingår du i servicesektionen som består av lokalvård, vaktmästeri, café och reception. Ditt ansvarsområde är att tillsammans med caféansvarig driva och samordna caféverksamheten och dina arbetsuppgifter omfattar alla vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i ett café. Det innefattar också viss administration såsom planering, beställning av varor, kassaredovisning och att upprätthålla rutiner.
Du handleder människor som av olika skäl står långt från ordinarie arbetsmarknad så en av dina viktigaste arbetsuppgifter är att motivera och stötta individer att utföra sina arbetsuppgifter utifrån sin förmåga. Din handledning främjar ett växande med uppgift och ansvar samt ökad självinsikt kring egna mål och möjligheter.
Kvalifikationer:
Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av handledning samt godkänd gymnasieutbildning inom restaurang och storhushåll eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har erfarenhet av att arbeta i kök eller caféverksamhet och har ett genuint intresse för bakning och matlagning. Du förstår vikten av kvalitet och service och har goda kunskaper i hur matberedning ska anpassas utifrån allergier och specialkost.
Det är meriterande att kunna tillämpa alternativa kommunikationssätt samt erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättning.
I ditt handledarskap har du god förmåga att arbetsleda och fördela arbetsuppgifter. Du utgår från allas lika värde och uppmuntrar till delaktighet och engagemang. Du får energi av att skapa förutsättningar som bidrar till andras lärande och motiverar, ger råd och stöd till utveckling i det dagliga arbetet. Du är observant och bra på att lyssna, visa respekt, hänsyn och omtanke och arbetar för sammanhållning. Du skapar en god atmosfär omkring dig och ser misslyckanden som något att lära sig av.
Du har förmåga att balansera olika krav och behålla lugnet i utmanande situationer. Du är nyfiken och bidrar med nya idéer och perspektiv i arbetsrelaterade frågor och har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar och ser möjligheter i förändringar.
Du kommunicerar pedagogiskt anpassat efter mottagare, målgrupp och situation, såväl muntligt som skriftligt och har mycket goda kunskaper i Officepaketet och digitala verktyg.
B-körkort är ett krav.
I arbetet ingår schemalagd tjänstgöring dagtid, kvällar och helger.
I Borås Stad är olikheter en tillgång och mångfald en styrka. Här finns möjligheter för dig som vill skapa, förändra och utvecklas.
Vi lägger stor vikt vid ett förhållningssätt som bidrar till en god arbetsmiljö och uppmuntrar till en aktiv livsstil genom friskvårdsbidrag, fria bad vid kommunens badanläggningar samt aktiviteter genom personalklubben MerKraft. I Borås Stad tillämpas rökfri arbetstid.
Intervjuer sker löpande under ansökningstiden.
Välkommen till 4000 kvm med lokaler som Borås Stads invånare fyller med aktiviteter, kultur och event!