OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du daglig variation i arbetet och tycker om att möta personer med olika funktionsvariationer? Vi söker nu en handledare på ett vikariat till bemanningsenheten i daglig verksamhet!
Om tjänsten
Tjänsten innebär att du kommer stödja och handleda deltagarna i daglig verksamhet pedagogiskt och praktiskt i deras sysselsättning och i andra aktiviteter. Arbetet grundar sig på deltagarnas förutsättningar, intressen och individuella behov. Du kommer arbeta med vuxna personer som har olika funktionsvariationer, fysiskt, psykiskt, intellektuellt och/eller neuropsykiatriska. I denna roll som handledare i bemanningsenheten måste du vara mycket flexibel och kunna ställa om till ändrade förutsättningar då du bokas ut till olika verksamheter efter behov. Inom daglig verksamhet finns flera olika verksamheter och i rollen som handledare jobbar du med personer med utmanande beteende och/eller stora omvårdnadsbehov blandat med skapande, IT, fysisk aktivitet och andra arbetsinriktade inslag.
Vi arbetar med VISA (Visuellt, individuellt, strukturerat arbetssätt), Delaktighetsmodellen och AKK (Alternativ kompletterande kommunikation). Det krävs stor lyhördhet och kunskap om kommunikation för att kunna tolka deltagarens egen vilja och alltid agera lågaffektivt. Det är viktigt att ha ett gott samarbete med företrädare, boendepersonal, anhöriga samt andra personer som är viktiga i samverkan kring individen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• samverka med personal i varje verksamhet och ha ett nära samarbete med administrativ personal som bemannar dag för dag
• ansvara för att planera, organisera och genomföra arbetsuppgifterna tillsammans med deltagarna och kollegor
• ansvara för att hitta lämpliga arbetsuppgifter i samråd med deltagarna och att utveckla dem utifrån deras behov
• utföra omvårdnadsarbete såsom t.ex. hygien, påklädning, förflyttning och hjälp vid måltider utifrån deltagarnas behov
• utföra arbetsuppgifter utifrån egenvård
• utföra arbetsuppgifter utifrån delegation såsom medicinska och habiliterande insatser samt läkemedelshantering
• arbeta utifrån ett strukturerat och rehabiliterande arbetssätt som gynnar deltagarens utveckling
• hålla dig uppdaterad om utveckling inom ditt verksamhetsområde
• dokumentera och arbeta i verksamhetssystem
• planera, organisera och genomföra övergripande aktiviteter
Kompetenskrav
• Omvårdnadsprogrammet eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete
• kunskap och erfarenhet av arbete inom verksamhetsområdet LSS och gärna Daglig verksamhet minst 2 år
• erfarenhet av att använda tecken som stöd och bildkommunikation
• B-körkort och körvana av manuellt växlad bil
• kunna cykla
Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med våra servicetagare, medarbetare och övrig personal samt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar social dokumentation krävs god datavana. Arbetet kräver förmåga att kunna bemöta människor på ett serviceinriktat och moget sätt. Du måste vara trygg i rollen och kunna sätta gränser. Du måste kunna tänka nytt och vara delaktig i förändringsarbete då daglig verksamhet är i ständig förändring. Vidare är du bra på att samarbeta med andra och flexibel på så sätt att du kan anpassa dig efter ändrade förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av arbete som krävt att man snabbt ställt om till ändrade förutsättningar
• erfarenhet av att möta personer med olika diagnoser
• erfarenhet av att arbeta med utåtagerande beteende
Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse - tom 31 augusti 2021
Antal tjänster: 1
Arbetstid: dagtid
Om arbetsplatsen
I daglig verksamhet arbetar ca 145 handledare varav sju arbetar som daglig verksamhetspedagoger. Vi har idag 55 verksamheter och finns på 36 adresser. Insatsen daglig verksamhet syftar till att skapa meningsfull sysselsättning åt personer tillhörande personkrets 1 och 2 enligt LSS.
Övrig information
Perioden 24 oktober till 1 november finns tyvärr ingen kontaktperson tillgänglig, du är välkommen att kontakta rekryterande chef innan eller efter dessa datum om du har frågor om tjänsten.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 4 november.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67