Handledare i Daglig verksamhet

Handledare i Daglig verksamhet

Arbetsbeskrivning

Söker du daglig variation i arbetet och tycker om att möta personer med olika funktionsnedsättningar? Då har vi arbetet för dig!

Om tjänsten
Inom daglig verksamhet finns flera olika grupper och i rollen som handledare med inriktning stöd och struktur jobbar du med vuxna personer som har olika funktionsnedsättningar, fysiskt, psykiskt, intellektuellt och/eller neuropsykiatriska och med en del utmanande beteenden. Du handleder, planerar strukturerar och utvecklar sysselsättningen, t.ex skapande, IT, fysisk aktivitet och andra arbetsinriktade inslag tillsammans med deltagarna, ensam eller tillsammans med kollegor. Arbetet grundar sig på deltagarnas förutsättningar, intressen och individuella behov. I insatsen daglig verksamhet ingår rehabiliterande/habiliterande insatser, personlig omvårdnad och medicinska insatser samt vid behov socialt utbyte.  Vi arbetar med VISA (Visuellt, individuellt, strukturerat arbetssätt) och AKK (Alternativ kompletterande kommunikation). Det krävs stor lyhördhet och kunskap om kommunikation för att kunna tolka deltagarens egna vilja och alltid agera lågaffektivt. 

Daglig verksamhet arbetar enligt Lagen om valfrihet vilket gör att deltagare väljer att byta, avsluta, ändra sin dagligverksamhet med kort varsel vilket innebär att vi kan behöva flytta personalresurser efter behov.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• ansvara för att planera, organisera och genomföra arbetsuppgifterna tillsammans med deltagarna i gruppen            
• ansvara för att hitta lämpliga arbetsuppgifter i samråd med deltagarna och att utveckla dem utifrån deras behov
• tillsammans med deltagarna upprätta en genomförandeplan som följs upp årligen
• utföra omvårdnadsarbete såsom t.ex. hygien, påklädning, förflyttning och hjälp vid måltider utifrån deltagarnas behov    
• utföra arbetsuppgifter utifrån delegation såsom medicinska och habiliterande insatser samt läkemedelshantering
• hålla dig uppdaterad om utveckling inom ditt verksamhetsområde
• dokumentera och arbetar i verksamhetssystem
• planera, organisera och genomföra övergripande aktiviteter

Kompetenskrav

• gymnasieutbildning inom omvårdnadsprogram med inriktning funktionshinder alt. barn och fritidsprogram med inriktning funktionshinder eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• 2 års erfarenhet av utåtagerande beteende och lågaffektivt bemötande
• B-körkort, manuell växellåda
• kunna cykla

För att passa som handledare hos oss är du trygg och stabil, kan sätta gränser samt behåller lugnet och är kontrollerad i stressfulla situationer. Vidare är du i rollen som handledare flexibel och kan fort ställa om till ändrade förutsättningar. Det är viktigt att ha ett gott samarbete med företrädare, boendepersonal, anhöriga samt andra personer som är viktiga i samverkan kring individen. Självklart har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver. Du har god datavana då arbetet innefattar social dokumentation.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av att använda tecken som stöd och bildkommunikation (AKK)

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast

Antal tjänster: 2

Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Om arbetsplatsen
I daglig verksamhet arbetar ca 150 handledare. Vi har idag 57 verksamheter och finns på 37 adresser. Båda tjänsterna är till verksamheter som är belägna på Norr. En tjänst är på 45an på Storgatan 45 och en tjänst på Pettersbergs DV, Höglundagatan 34 A.

Läs mer om våra verksamheter på www.orebeo.se/dagliga verksamhet.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 26 juni.

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 juni 2022
  • Ansök senast: 26 juni 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


25 november 2024

Samordnare Daglig verksamhet och Boendestöd

Samordnare Daglig verksamhet och Boendestöd

25 november 2024

Kontaktpersoner enligt LSS sökes (uppdragsanställlning)

Kontaktpersoner enligt LSS sökes (uppdragsanställlning)

25 november 2024

Vikarierande Handledare till resurscenter

Vikarierande Handledare till resurscenter

25 november 2024