OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tycker du om att möta personer med olika funktionsvariationer och sprida glädje? Vi söker en handledare till Daglig verksamhet.
Om tjänsten
Vi söker en handledare till en kombinerad tjänst för grupperna 39:an och Opalens dagliga verksamhet. Tjänsten är delad mellan de båda grupperna och verksamheternas med inriktning aktivitet och upplevelse och där individerna behöver bemötas på ett tryggt och strukturerat vis.
Tjänsten innebär att du kommer stödja och handleda deltagarna pedagogiskt och praktiskt i deras sysselsättning och i andra aktiviteter. Arbetet grundar sig på deltagarnas förutsättningar, intressen och individuella behov. Du kommer arbeta med vuxna personer som har olika funktionsvariationer, fysiskt, psykiskt, intellektuellt och/eller neuropsykiatriska. Vi arbetar med VISA (Visuellt, individuellt, strukturerat arbetssätt), Delaktighetsmodellen och AKK (Alternativ kompletterande kommunikation).
Arbete i andra verksamheter kan förekomma för att öka samverkan och bidra till kompetensutveckling. Daglig verksamhet arbetar enligt Lagen om valfrihet vilket gör att deltagare kan byta, avsluta, eller ändra sin daglig verksamhet med kort varsel vilket innebär att vi kan behöva flytta personalresurser efter behov. Inom daglig verksamhet finns flera olika grupper och i rollen som handledare kan du bland annat komma att jobba med personer med utmanande beteende, stora omvårdnadsbehov eller personer som behöver lättare stöttning och handledning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ansvara för att planera, organisera och genomföra arbetsuppgifterna tillsammans med deltagarna i gruppen
• upprätta tillsammans med deltagarna en genomförandeplan som följs upp årligen
• utföra omvårdnadsarbete såsom t.ex. hygien, påklädning, förflyttning och hjälp vid måltider exempelvis sond eller matning
• utföra arbetsuppgifter utifrån delegation såsom medicinska och habiliterande insatser samt läkemedelshantering
• arbeta utifrån ett strukturerat och rehabiliterande arbetssätt som skall gynna deltagarens utveckling
• dokumentera och arbeta i verksamhetssystem
• planera, organisera och genomföra övergripande aktiviteter
Kompetenskrav
• omvårdnadsutbildning på gymnasienivå, alternativt Barn- och fritidsprogrammet inriktning socialt arbete
• erfarenhet av arbete inom verksamhetsområdet LSS
• B-körkort för manuell växellåda
• erfarenhet av omvårdnadsarbete
• kunna cykla
För att passa som handledare hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har lätt för att samarbeta samt kan arbeta väl självständigt och ta egna initiativ. Självklart har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Vidare har du god pedagogisk insikt och förståelse om hur andra tar till sig kunskap.
Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar social dokumentation krävs god datorvana.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av arbete inom daglig verksamhet
• erfarenhet av sondmatning
• erfarenhet av att använda tecken som stöd
• erfarenhet av att arbeta med utmanande beteende
• erfarenhet av AKK
Om arbetsplatsen
Daglig verksamhet har 55 verksamheter på 36 adresser. Insatsen daglig verksamhet syftar till att skapa meningsfull sysselsättning åt personer tillhörande personkrets 1 och 2 enligt LSS.
Förvaltningen för sociala insatser i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsvariationer enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).
Läs mer om hur det är att jobba inom förvaltningen för sociala insatser på orebro.se/jobb.
Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat
Sysselsättningsgrad: 100
Tillträde: januari - tom 31 augusti 2022
Antal tjänster: 1
Arbetstiden: vardagar, 07:30-16:00
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Förvaltningen för sociala insatser strävar efter att erbjuda alla anställda heltid där viss procent av arbetstiden kan ske på en annan daglig verksamhet. För att arbeta heltid i denna tjänst krävs minst en dag i bemanningen per vecka.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 10 oktober.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67