OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en engagerad och resultatdriven handledare som kommer att ha en viktig roll i att hjälpa människor som står utanför arbetsmarknaden att hitta jobb eller studier.
Om oss
Sedan april 2023 är vi en leverantör av tjänsten Rusta och matcha, Arbetsförmedlingens lotstjänst för att stötta människor till arbete genom fristående aktörer. Vi har alltså nyligen utökat våra arbetsförberedande insatser till att även stötta människor som är redo att kliva in på arbetsmarknaden att gå vidare till arbete eller utbildning.
Om rollen
I rollen som handledare ansvarar du för att hålla ihop den sammantagna deltagarprocessen och säkerställer att våra deltagare får ett kvalitativt och professionellt bemötande.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Planera och genomföra veckovisa gruppaktiviteter för deltagarna med fokus på arbete och utbildning
- Coacha och matcha deltagare mot arbete och studier
- Resultatuppföljning
- Kontakt gentemot företag och potentiella samarbetspartners
- Hålla sig uppdaterad kring aktuell arbetsmarknad, utbildningsvägar och regelverk
- Administrera i olika system
Handledare ska, om verksamheten behov ändras, kunna jobba på vår andra enhet som handledare för arbetsträning. Du ingår i ett team på sju personer och rapporterar till Enhetschef för Rusta och Matcha.
Vi söker dig som uppfyller något utav dessa krav för handledare och kommer behöva styrka kompetens enlig ett utav dessa alternativ nedan:
Alternativ 1
-
Utbildning: Högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system)
-
Arbetslivserfarenhet: Minst två (2) års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid, se exempel på arbetsuppgifter och yrken längre ned. Även deltid kan godkännas om den sammanräknade arbetstiden motsvarar heltid under två (2) år.
Alternativ 2
-
Utbildning: Minst ett (1) års heltidsstudier på eftergymnasial nivå med minst godkänt resultat. Med eftergymnasial utbildning räknas högskoleutbildning samt olika typer av yrkesutbildningar, till exempel kvalificerad yrkesutbildning, yrkeshögskoleutbildning, militära utbildningar och polisutbildning.
-
Arbetslivserfarenhet: Minst tre (3) års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid i något eller några av följande yrken eller arbetsuppgifter:
- Arbetsledning med personalansvar
- Rekrytering
- Omställningsarbete för arbetssökande
- Studie- och yrkesvägledning
- Handläggning i personalfrågor (ej enbart personaladministration)
- Arbete med arbetslivs- och arbetsmarknadsfrågor
- Arbete med social- och gruppsykologi
- Karriärvägledning.
Även deltid kan godkännas om den sammanräknade arbetstiden motsvarar heltid under tre (3) år.
Vidare är det ett krav att du tidigare har arbetat i någon utav Arbetsförmedlingens matchningstjänster (stöd och matchning eller rusta och matcha). Har du dessutom arbetat i Workbuster och Arbetsförmedlingens administrativa system FA ser vi det som meriterande.
För att lyckas i rollen är du:
- Välorganiserad med förmåga att hantera administrativa uppgifter och jobba i olika system parallellt med övriga arbetsuppgifter
- Driven att arbeta mot uppsatta mål och resultat
- Flexibel och kan ställa om snabbt utifrån verksamhetens behov
Det är en fördel om du har god lokalkännedom och ett brett arbetsgivarnätverk. Självklart vill du arbeta för ett mänskligare samhälle och delar vår värdegrund.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en öppen och välkomnande arbetsplats med engagerade och prestigelösa kollegor. Tillsammans arbetar vi för att göra skillnad för de människor Stockholms Stadsmission möter och vi vågar lova att du kommer se att dina insatser ger stor utväxling för de verksamheter du arbetar med.
Enheten är i en expansionsfas och i dagsläget ser vi en placering på våra kontor på Fleminggatan 113 och i Vällingby. Då vi expanderar kommer vi inom kort öppna fler kontor runt om i Stockholm, därför krävs flexibilitet i placering tills fler kontor har etablerats och är i drift (med utgångspunkt att bli placerad enligt önskemål).
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillträde 2 september eller enligt överenskommelse.
Ansökan
I denna rekrytering har Stockholms Stadsmission valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil.
Välkommen in med din ansökan!
Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att hjälpa dem som hade det sämst i samhället.
Vårt mål är att alla ska få nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Stockholms Stadsmission erbjuder människor akut hjälp, råd och stöd till sociala rättigheter, boende, arbetsträning samt utbildning för att förebygga och bryta utanförskap. Vårt främsta verktyg är att människor stärker sin tro på sig själva och sin egen förmåga. På så sätt skapar vi tillsammans ett hållbart och mänskligare samhälle för alla.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Henrik Freed
0704218488
TF Rektor Erika Bosta
076 721 73 19
076 721 73 19
TF Rektor Erika Bosta
076-721 73 19
076-721 73 19
TF Rektor Erika Bosta
076-721 73 19
076- 721 73 19
Arto Moksunen
08-68 42 31 51
Bitr. rektor Magnus Säll
0736739252
Bitr. Rektor Magnus Säll
Verksamhetschef Sussa Johnsen
08-68423303
Socialchef Anna Johansson
08-68 42 3013
Verksamhetschef Maria Wisén
08-68 42 3231