Handledare Stöd och Matchning i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning
Verksamheten Stöd och Matchning på Handelsakademin i Göteborg ingår i utbildningskoncernen Joy Education. I koncernen bedrivs även Yrkeshögskolor på flera orter och gymnasieskolan Gymnasieakademin i Göteborg.


Vår gemensamma strävan är att bidra till en förändring i människors liv och skapa en bättre konkurrenskraft för företag och organisationer genom utbildning och personlig utveckling i en trygg, personlig och inspirerande miljö. Verksamheten kännetecknas av omtanke, personlighet och energi.


Utbildare, föreläsare och handledare är handplockade för att kunna ge våra studerande och arbetssökande en tjänst med hög kvalitet. Förutom en hög kvalitet på utbildning och handledning så bedrivs vår verksamhet i en trygg miljö som kännetecknas av omtanke. Vårt gedigna nätverk inom näringslivet skapar också de bästa förutsättningarna för en bra matchning med näringslivet.


Vår verksamhet Stöd och Matchning växer på grund av nuvarande situation på arbetsmarknaden men också då vi är framgångsrika i det vi gör. Arbetsförmedlingen ger oss betyget tre av fyra möjliga.


Vi söker nu en handledare som kommer att ingå i en organisation med ytterligare tre handledare. Vårt arbetssätt är att anpassa och utforma vår verksamhet utifrån individens förutsättningar och behov, i nära samspel med deltagaren. Vi hjälper arbetssökande att förpacka och synliggöra sina kompetenser samt utvidga sitt nätverk. Målsättningen är att deltagarna ska uppnå önskat resultat och lösa sin arbetslöshetssituation genom arbete eller utbildning.


Arbetsbeskrivning
Som handledare på Handelsakademin arbetar du med att hjälpa individer att komma ut i arbetslivet genom jobb eller utbildning. Genom coaching och uppföljning fungerar du som ett stöd i hela processen, från kartläggning till att planera insatser och genomföra aktiviteter som syftar till att få individen ut i arbetslivet. Aktiviteterna ska vara utformade utifrån individens förutsättningar och behov och i samråd med individen. Som handledare ska du skapa och upprätthålla nära och långsiktiga relationer med såväl arbetsgivare som andra aktörer. Med anledning av den pågående covid-19 pandemin och i enlighet med rekommendationer från Folkhälsomyndigheten genomförs merparten av aktiviteter genom distanslösningar men även genom fysiskt möte om speciella skäl föreligger.
I ditt uppdrag kommer du att:
· Matcha individens kompetenser och kunskaper
· Söka efter arbetsmöjligheter
· Stöd i att skapa ansökningshandlingar
· Stöd i att söka och hitta arbete
· Kontakter med arbetsgivare
· Dataundervisning
· Språkundervisning
· Motiverande samtal
· Intervjuträning
· Administrativa arbetsuppgifter
· Uppföljning av aktiviteter veckovis
· Planering av aktiviteter veckovis




Kvalifikationer
Vi söker dig som trivs med och har ett genuint intresse av att hjälpa andra människor i en utsatt situation. Du har tidigare arbetat med att handleda/coacha arbetssökande och några av dina främsta förmågor är att lyssna och kunna sätta sig in i en annan persons situation utan att ta över personens känslor, skapa kontakter och förtroende samt ett driv att vilja åstadkomma resultat.
Vi ser gärna att du har kontakter i näringslivet och känner dig bekväm i kontakten med arbetslivets företrädare.


Som person är du utåtriktad, flexibel och stabil. Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och fokuserar på rätt saker. För att trivas i rollen är det viktigt att kunna samarbeta på ett bra sätt i team, att tycka om att underhålla och skapa nya kontakter samt vara intresserad av att coacha och utveckla våra arbetssökande.


Det är också viktigt att vara intresserad av att hålla sig uppdaterad om vad som händer inom arbetsmarknaden. Vidare är du serviceinriktad, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du är ansvarsfull och planerar ditt arbete på ett effektivt sätt så att du håller tidsramar, fokuserar på resultat och är mån om att leva upp till satta kvalitetsmål.


Vi erbjuder dig en miljö med ambitiösa och engagerade kollegor. Du kommer att arbeta tätt med andra handledare samt administrativa stödfunktioner där alla bidrar till ett gott arbetsklimat.
Du behöver ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift, engelska och Office-paketet samt vara en god administratör. Fler språk är meriterande.


Vi söker dig som har minst 120 högskolepoäng (80) enligt tidigare system eller motsvarande poäng från yrkeshögskola inom områdena; Arbetsliv, organisation och personalarbete, studie och yrkesvägledning, företagsekonomi, arbetslivspsykologi, beteendevetenskap, arbetsterapeut, eller socionomutbildning
Alternativt att du har en gedigen yrkeslivserfarenhet med minst 3 år med arbetsledning med personalansvar eller har jobbat med karriärrådgivning/handledning samt minst 1 års eftergymnasiala heltidsstudier.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kontor Skogås
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 november 2020
  • Ansök senast: 9 december 2020

Postadress

Betongvägen 2A Lokal 27
Skogås, 14250

Liknande jobb


Arbetsmarknadskonsulent till KRAMI

Arbetsmarknadskonsulent till KRAMI

18 december 2024

18 december 2024

Allakando läxhjälp Norsborg, privatlärare, Uni: Historia

18 december 2024