OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare — södra Sveriges mittpunkt — Integrerar lokalt boende med globala möjligheter. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.
– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar
I Alvesta kommunkoncern är vi ca 2000 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på ”Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Alvesta kommun arbetar utifrån en styrmodell som bygger på tillitsbaserad ledning och styrning med fokus på Agenda 2030.
Vill du vara med på vår spännande resa med siktet inställt på hållbar samhällsutveckling?
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmarknadsenhetens uppgift är att ge stöd och insatser för att möjliggöra och underlätta vägen till arbete eller studier med egen försörjning. Din roll hos oss handlar om att handleda och vägleda personer som har behovsanpassade insatser, sysselsättningar och anställningar.
I rollen ingår allt från utvecklingsarbete på individ- och gruppnivå men också praktisk hjälp i form av råd och stöd i vardagen för deltagarna. Vi arbetar individuellt utifrån deltagarens behov och erbjuder bland annat motiverande samtal, arbetsträning och olika former av gruppverksamhet.
Du kommer också vara delaktig i att utveckla verksamheten för de personer som i dagsläget inte kvalificerar sig till ordinarie arbetsmarknaden.
På arbetsmarknadsenheten arbetar vi lösningsfokuserat med ett tydligt perspektiv på empowerment. Samverkan och samarbete är en stor del av arbetet och vi arbetar tillsammans med andra förvaltningar och myndigheter för att hitta vägar framåt för våra deltagare.
Dokumentation av personärenden ingår också i arbetet samt hantering av övriga administrativa uppgifter som deltagarna kan behöva stöd med. I rollen behöver du vara kreativ och inkännande. Gott bemötande och flexibilitet är avgörande för tjänsten.
För att lyckas i jobbet som handledare behöver du ha dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med människor med psykisk ohälsa och funktionsvariationer.
KVALIFIKATIONER
Du är utbildad beteendevetare, arbetsterapeut, pedagog eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Har du arbetat coachande och motiverande med personer som står långt ifrån arbetsmarknaden ser vi det som meriterande.
Du är initiativrik och nyfiken samtidigt som du är lugn och har en god förmåga att lyssna och samarbeta. Du blir stimulerad av arbete i ständig förändring, att du har en vilja att växa, att bidra till verksamhetens utveckling och att tänka nytt i ett helhetsperspektiv.
För att lyckas bra tror vi också att du har erfarenhet av att hålla samtal, både enskilt och i grupp och har erfarenhet av arbete utifrån ett mångfaldsperspektiv. Du är en social och utåtriktad person som har lätt för att skapa nya kontakter.
Du har lätt för att skapa dig en överblick i både tanke och arbete och du är bra på att planera och organisera. Då arbetet innehåller dokumentationsansvar ställer det både krav på datorvana och att du kan uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.