OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi dig som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Perstorpsborna. Vi erbjuder dig en snabbfotad arbetsplats med mycket arbetsglädje, där utveckling och lösningsfokus är framträdande drag. Varje dag försöker vi att vara lite smartare, lite effektivare och lite bättre än vi var igår.
Perstorps kommun ligger i ett av Sveriges mest expansiva område, Öresundsregionen. Du hittar oss centralt i norra Skåne där vi omsluts av underbar natur som inbjuder till avstressande friluftsaktiviteter. Kommunen har cirka 7 500 invånare och runt 560 tillsvidareanställda. I kommunen finns ett starkt näringsliv och folkhälsofrågorna ligger högt på agendan.
Beskrivning
Arbetsmarknadsenhetens främsta uppdrag är att aktivt arbeta för att fler invånare blir självförsörjda och samtidigt hjälpa det lokala näringslivet att få rätt kompetens.
Genom samordnade och parallella insatser stöttas invånare utan arbete till att stärka sin ställning på arbetsmarknaden, och genom arbete eller studier i slutändan stå för sin egen försörjning. Arbetsmarknadsenheten (AME) erbjuder olika arbetsmarknadsinsatser så som praktik, individuell vägledning, gruppvägledning och matchning mot offentliga såväl som privata arbetsgivare. I dagsläget är verksamhetens främsta målgrupp individer som står långt ifrån arbetsmarknaden och som uppbär ekonomiskt bistånd, där samverkan med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och sjukvården är av största vikt.
Arbetsmarknadsenheten är inne i en spännande förändringsresa där vi framförallt fördjupar samarbetet med våra kollegor inom enheten för ekonomiskt bistånd, den kommunala vuxenutbildningen och även andra verksamheter inom kommunen. Det övergripande syftet är att genom tidiga parallella insatser och tvärsektoriell samverkan tillsammans motverka och bryta segregationen i Perstorps kommun. Detta utifrån en av kommunfullmäktige beslutad handlingsplan för förbättrad folkhälsa som sträcker sig fram till 2030.
Nu planerar Arbetsmarknadsenheten att starta upp en insats med arbetsnamnet ”utegrupp” i samverkan med Teknik- och serviceförvaltningen. ”Utegruppen” innebär att en grupp arbetslösa deltagare handleds i praktiska arbetsliknande moment inom den kommunala verksamheten. Detta med syftet att komma igång med dagliga rutiner, vägledas och prövas för att närma sig arbetsmarknaden och bedömas vara redo för andra typer av insatser såsom exempelvis praktik inför anställning, studier eller fördjupad individsamverkan med vården.
Arbetsmarknadsenheten består i dagsläget av 5 medarbetare. Vår verksamhet bygger på tillit, respekt och förståelse för varandra, ett stort engagemang och en positiv anda med högt i tak.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en handledare till vårt team att främst handleda grupper av arbetslösa deltagare i praktiska moment, genom att starta upp och driva ”utegruppen” i nära samverkan med Teknik- och serviceförvaltningen.
Arbetsuppgifterna som ingår i tjänsten är bland annat:
- att arbetsleda utegruppen med de praktiska moment som tas fram i samverkan med Teknik- och serviceförvaltningen. Exempel på uppgifter för utegruppen kan vara grönyteskötsel, skräpplockning, hålla efter och restaurera skyltar, utomhusslingor, bänkar etc.
- att hålla i gruppvägledning och individuell vägledning för våra deltagare.
- följa upp handlingsplaner och medverka i trepartssamtal med deltagaren och andra aktörer så som socialtjänsten/ekonomiskt bistånd, vuxenutbildningen, vårdcentral, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Som medarbetare på Arbetsmarknadsenheten ingår du också i ett team där vi alla genom engagemang, service och professionellt bemötande, tillsammans arbetar för att nå våra uppsatta verksamhetsmål. Det innebär att var och en oavsett roll stöttar upp där det finns behov, bland annat med innebörden:
- att i samarbete med andra utreda, planera och genomföra olika typer av arbetsmarknadsinsatser och övrigt förekommande arbetsuppgifter i verksamheten.
- att motivera, vägleda och stötta klienter till att stärka sin ställning på arbetsmarknaden, med slutmålet att bli självförsörjande.
- höga krav på dokumentation och uppföljning, samt ett kvalitetsansvar genom hela processen.
Kvalifikationer
Vi söker dig med adekvat utbildning, kompetens och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
Du har minst 1 års arbetslivserfarenhet av praktisk handledning av individer som av olika anledningar befinner sig i ett utanförskap och står utanför arbetsmarknaden. Du har B-körkort.
För att lyckas i rollen behöver du inneha följande egenskaper/förmågor:
- Lyhördhet och kommunikativ förmåga i mötet med deltagare för att skapa och bibehålla en god relation.
- God samarbetsförmåga, där respekt, tillit och prestigelöshet är av största vikt.
- Relationsskapande - där bemötande, professionalitet och salutogent förhållningssätt är ledord.
- Ansvarstagande och initiativtagande till att sätta igång aktiviteter, uppnå resultat och även slutföra det som påbörjats.
- God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal. Övriga språkkunskaper är meriterande men ej krav.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Villkor
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsform: Visstidsanställning t.o.m. 2023-12-31, med möjlighet till förlängning beroende på verksamhetens förutsättningar 2024.
Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Intervjuer planeras att genomföras under början av maj månad.
Inför rekryteringen har vi tagit ställning till rekryteringsvägar och publiceringskanaler, varför vi vänligen undanber oss all kontakt med försäljare i detta ärende.