OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du daglig variation i arbetet och tycker om att möta personer med olika funktionsvariationer? Vi söker nu en handledare till gruppen Servicekompaniet under förutsättning att erfoderliga beslut fattas.
Om tjänsten
I rollen som handledare i Servicekompaniet ingår du i ett arbetslag på Elementvägen som arbetar med paketering och serviceuppdrag ute och inne. Du arbetar både ensam och tillsammans med kollegor. Exempel på serviceuppdrag är trädgårdsarbete, gräsklippning, snöröjning och städning. Flexibilitet mellan verksamheter krävs och de olika uppdragen på Elementvägen kräver både praktiska kunskaper om fordon, maskiner, hjälpmedel blandat med sociala färdigheter och AKK för att tydliggöra uppdragen på bästa sätt för deltagare och planera dagarna tillsammans med kollegor. Arbetet ställer också krav på god fysik och egen planering av arbetsuppdrag samt fakturering av utförda arbetsuppdrag.
Tjänsten innebär att du kommer stödja och handleda deltagarna pedagogiskt och praktiskt i deras sysselsättning och i andra aktiviteter. Arbetet grundar sig på deltagarnas förutsättningar, intressen och individuella behov. Du kommer arbeta med vuxna personer som har olika funktionsvariationer, fysiskt, psykiskt, intellektuellt och/eller neuropsykiatriska. Vi arbetar med VISA (Visuellt, individuellt, strukturerat arbetssätt), Delaktighetsmodellen och AKK (Alternativ kompletterande kommunikation). Det krävs stor lyhördhet och flexibilitet för att skapa individuella målområden och arbetsinriktningar för de deltagare som har daglig verksamhet. Det är viktigt att ha ett gott samarbete med företrädare, boendepersonal, anhöriga samt andra personer som är viktiga i samverkan kring individen.
Du arbetar som fast anställd i verksamhet men även arbete i andra verksamheter förekommer för att öka samverkan och bidra till personals kompetensutveckling. Daglig verksamhet arbetar enligt Lagen om valfrihet vilket gör att deltagare kan välja att byta, avsluta, ändra sin dagliga verksamhet med kort varsel vilket innebär att vi kan behöva flytta personalresurser efter behov.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ansvara för att planera, organisera och genomföra arbetsuppgifter tillsammans med deltagarna i gruppen
• ansvara för att hitta lämpliga arbetsuppgifter i samråd med deltagarna och att utveckla utifrån deras behov
• upprätta genomförandeplaner med deltagarna som följs upp årligen
• utföra omvårdnadsarbete såsom t.ex. hygien, påklädning, förflyttning och hjälp vid måltider utifrån deltagarnas behov
• utföra arbetsuppgifter utifrån egenvård
• utföra arbetsuppgifter utifrån delegation såsom medicinska och habiliterande insatser samt läkemedelshantering
• arbeta utifrån ett strukturerat och rehabiliterande arbetssätt som gynnar deltagarnas utveckling
• hålla dig uppdaterad om utveckling i ditt verksamhetsområde
• dokumentera och arbeta i verksamhetssystem
• planera, organisera och genomföra övergripande aktiviteter
Kompetenskrav
• Omvårdnadsprogrammet eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• B-körkort och körvana av manuellt växlad bil
• kunskap och erfarenhet av arbete inom verksamhetsområdet LSS och gärna Daglig verksamhet minst 2 år
• kunskap om röjsåg, gräsytemaskiner, transport och fordon
• erfarenhet av att använda tecken som stöd och bildkommunikation
• kunna cykla
• grundläggande datakunskaper
Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med våra servicetagare, medarbetare och övrig personal samt dokumentera det som verksamheten kräver. Arbetet kräver förmåga att kunna bemöta människor på ett serviceinriktat och moget sätt. Du måste vara trygg i rollen och kunna arbeta självständigt. Vidare behöver du vara lösningsfokuserad, kunna tänka nytt och vara delaktig i förändringsarbete då daglig verksamhet är i ständig förändring. Du måste också vara bra på att samarbeta med andra och flexibel på så sätt att du kan anpassa dig efter ändrade förutsättningar. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• ett allmänt praktiskt kunnande
Om arbetsplatsen
I daglig verksamhet arbetar ca 145 handledare varav sju arbetar som daglig verksamhetspedagoger. Vi har idag 53 verksamheter och finns på 36 adresser.
Insatsen daglig verksamhet syftar till att skapa meningsfull sysselsättning åt personer tillhörande personkrets 1 och 2 enligt LSS.
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Arbetstid: dagtid
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske löpande så sök tjänsten redan idag!
Ansökan
Sista ansökningsdag är 3 januari.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67