Handledare till daglig verksamhets bemanning

Handledare till daglig verksamhets bemanning

Arbetsbeskrivning

Söker du daglig variation i arbetet och tycker om att möta personer med olika funktionsnedsättningar?

Daglig verksamhet har 55 verksamheter på 36 adresser. Insatsen daglig verksamhet syftar till att skapa meningsfull sysselsättning åt personer tillhörande personkrets 1 och 2 enligt LSS.

Om tjänsten 
Du kommer vid annans frånvaro att täcka upp vakans och arbeta i daglig verksamhets olika verksamheter med till exempel inriktning stöd och struktur där utmanande beteenden behöver bemötas på ett tryggt och strukturerat vis samt i verksamheter där det förekommer personer med stora omvårdnadsbehov.

Tjänsten innebär att du kommer stödja och handleda deltagarna pedagogiskt och praktiskt i deras sysselsättning och aktiviteter. Ditt arbete grundar sig på deltagarnas förutsättningar, intressen och individuella behov. Du kommer arbeta med vuxna personer som har olika funktionsnedsättningar såsom fysiskt, psykiskt, intellektuellt och/eller neuropsykiatriska. I arbetet ingår att handleda, planera och strukturera olika arbetsuppgifter med utgångspunkt från individens unika förutsättningar som bland annat tydliggörs i genomförandeplanen. Arbetet kräver förmåga att kunna bemöta människor på ett serviceinriktat och moget sätt. Du måste kunna tänka nytt och vara delaktig i förändringsarbete då daglig verksamhet är i ständig förändring.

Vi arbetar med VISA (Visuellt, individuellt, strukturerat arbetssätt), Delaktighetsmodellen och AKK (Alternativ kompletterande kommunikation). Det krävs stor lyhördhet och kunskap om kommunikation för att kunna tolka deltagarens egen vilja och alltid agera lågaffektivt. Det är viktigt att ha ett gott samarbete med företrädare, boendepersonal, anhöriga samt andra personer som är viktiga i samverkan kring individen.

Du arbetar som fast anställd i daglig verksamhets bemanning och kommer att jobba över delar/hela daglig verksamhet.

Daglig verksamhet arbetar enligt Lagen om valfrihet vilket gör att deltagare kan välja att byta, avsluta eller ändra sin dagliga verksamhet med kort varsel vilket innebär att vi kan behöva flytta personalresurser efter behov.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• du ansvarar för att planera, organisera och genomföra arbetsuppgifterna tillsammans med deltagarna i gruppen                     
• du ansvarar för att hitta lämpliga arbetsuppgifter i samråd med deltagarna och att utveckla dem utifrån deras behov
• du upprättar tillsammans med deltagarna en genomförandeplan som följs upp årligen
• du utför omvårdnadsarbete såsom t.ex. hygien, påklädning, förflyttning och hjälp vid måltider utifrån deltagarnas behov
• du utför arbetsuppgifter utifrån egenvård          
• du utför arbetsuppgifter utifrån delegation såsom medicinska och habiliterande insatser samt läkemedelshantering                    
• du arbetar utifrån ett strukturerat och rehabiliterande arbetssätt som skall gynna deltagarens utveckling                     
• du håller dig uppdaterad om utveckling inom ditt verksamhetsområde                     
• du dokumenterar och arbetar i verksamhetssystem                     
• du planerar, organiserar och genomför övergripande aktiviteter.

Kompetenskrav

• omvårdnadsutbildning på gymnasienivå alternativt barn- och fritidsprogrammet med inriktning socialt- eller pedagogiskt arbete
• kunskap och erfarenhet av arbete inom verksamhetsområdet LSS motsvarande minst två år
• erfarenhet av att använda tecken som stöd och bildkommunikation
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda och körvana av manuellt växlad bil
• kunna cykla

Som handledare inom daglig verksamhet är du trygg, stabil och har möjlighet att förhålla dig på ett sätt utifrån din yrkesroll som är anpassat till situationen. Du arbetar bra med andra och kan relatera dig till dem på ett smidigt sätt. Du kan lyssna kommunicera och vid behov lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Vidare kan du anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du har förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt samt levererar resultat inom bestämda tidsramar. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv ditt angreppssätt för dessa. I mer pressade situationer har du förmåga att fokusera på rätt saker. Vidare har du god förståelse för hur människan tar till sig budskap och förstår att människor har olika förutsättningar. Du är tydlig i din kommunikation och kan vid behov anpassa sättet att förmedla budskapet till mottagaren. Du behärskar det svenska språket på ett sätt att du kan kommunicera med servicemottagare och övrig personal muntligt som skriftligt samt klarar av att dokumentera det verksamheten kräver. Eftersom arbetet innefattar social dokumentation krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande

• erfarenhet av datasystem som Treserva, Medvind
• erfarenhet av att arbeta utifrån VISA
• erfarenhet av att arbeta utifrån AKK
• erfarenhet av användning av lågaffektivt bemötande
• erfarenhet av att ha upprättat genomförandeplaner
• teckenspråkskompetens
• erfarenhet av stödtecken.

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad:100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Arbetstiden: dagtid

Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Om arbetsplatsen
I daglig verksamhet arbetar ca 150 handledare, 11 stöd pedagoger, en verksamhetspedagog, en samordnare, två administrativa assistenter, fem enhetschefer och en avdelningschef.

Förvaltningen för sociala insatser i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. 

Läs mer om Örebro kommuns dagliga verksamhet och alla våra inriktningar på orebro.se/orebrokommunsdagligaverksamhet. 

Intervjuer kan komma att ske digitalt. läs mer på orebro.se/jobb/digitalaintervjuer.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar kan du komma att behöva visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 12 oktober.

Välkommen med din ansökan!

 


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 september 2022
  • Ansök senast: 12 oktober 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Stödassistent till Gruppbostad inom LSS

Stödassistent till Gruppbostad inom LSS

2 december 2024

Gruppledare till Enheten för personligt stöd

Gruppledare till Enheten för personligt stöd

2 december 2024

29 november 2024

Timvikarie till boendestöd, Bemanningscenter

Timvikarie till boendestöd, Bemanningscenter

29 november 2024