OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 37 000 invånare.
I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Individ- och familjeomsorgen i Sandvikens kommun ansvarar för omsorg och service, upplysningar, råd och stöd till utsatta barn och deras familjer, familjerättsliga frågor, vård och behandling till personer med missbruks- och beroendeproblematik, ekonomisk hjälp samt annat bistånd enligt socialtjänstlagen.
Verksamheten består av sju funktionsindelade enheter; Barn- och familj 0-12 år, Ungdom 13-19 år, Vuxen, Ekonomi, Familjerätt, Sandvikens familjecenter samt Boende för ensamkommande flyktingbarn. Utöver enheterna finns en central administrativ stab.
Vuxenenheten är kommunens missbruks- och beroendevård. Inom enheten arbetar drygt 20 personer. Själva navet i verksamheten är socialsekreterargruppen. Till enheten hör även ett HVB-hem, öppenvårdsverksamhet, arbetsträningsverksamhet, boendestödjare och ett sk högtoleransboende.
ARBETSUPPGIFTER
Kanalens uppgift är att erbjuda deltagarna arbetsträning, social träning, att motivera och stödja, att skapa förutsättningar för att deltagarna ska komma närmare ett arbete eller någon annan meningsfull och varaktig sysselsättning.
Verksamheten bedrivs i en egen lokal med utrustning för bla snickeri och mindre monteringsarbeten. En del arbetsuppgifter sker också på andra platser i kommunen. Deltagarnas arbetsuppgifter varierar men kan handla om transporter, mindre monteringsarbeten, städning, grönytevård och annat underhåll. Deltagarna uppmuntras också att lämna egna förslag på arbetsuppgifter.
En viktig faktor är att arbetsuppgifterna alltid ska anpassas efter de deltagare som för tillfället är inskrivna i verksamheten.
Deltagarna aktualiseras via biståndsbeslut från socialsekreterargruppen, de flesta har en missbruksbakgrund och många har också psykiska funktionshinder. Några bor i vårt eget HVB-hem och kombinerar missbruksbehandling med deltagande i Kanalen.
Ett utvecklingsarbete pågår där samarbetet med kommunens arbetsmarknadsenhet ska intensifieras för att deltagarna ska få bättre möjligheter att komma till ett ordinarie arbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning samt erfarenhet inom området.
Som handledare i Kanalen förväntas du ha en humanistisk människosyn, du ska se möjligheter hos människor snarare än hinder, du ska vara flexibel och kunna möta människor där de är och kunna hantera snabba förändringar och oplanerade situationer som kan uppstå. Du måste ha integritet och kunna förhålla dig till de problem du kommer att ställas inför. En viss praktisk talang är nödvändig. Körkort är nödvändigt då du ibland kommer att få utföra transporter till och från olika behandlingshem.
Vid Kanalen arbetar idag två handledare varav en är platsansvarig. Det är alltså en liten personalstyrka som arbetar nära varandra. Därför är dina personliga egenskaper av stor vikt. Det ställs också stora krav på samarbetsförmåga då kontakter med interna och externa samarbetspartners är vanligt förekommande.
Vi eftersträvar jämställdhet i vår verksamhet och ser därmed gärna manliga sökande.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Aditro recruit/Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05