Handledare/arbetskonsulent funktionshinder omsorgen

Handledare/arbetskonsulent funktionshinder omsorgen

Arbetsbeskrivning

Ljungby kommuns värdegrund är; Vi är öppna, vi är framåt och vi vill. Det betyder att vi håller vad vi lovar, löser problem tillsammans, är modiga och kreativa och har service i fokus. I vår kommun känner vi arbetsglädje, trivsel och trygghet. Mångfald och lika villkor är viktigt för oss.

Vi är ca 2 900 kompetenta och engagerade medarbetare och vi välkomnar olika kompetenser i våra verksamheter. Vi erbjuder intressanta och omväxlande jobb som ger stora möjligheter till utveckling.

Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har generöst med semester och möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, aktivitets- och massagebidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.

Kommunen växer med vår vision I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans, 35 000 invånare år 2035 och vi vill ha med dig på den resan. Vill du vara med?

Arbetsplatsen är förlagd inom daglig verksamhets lokaler samt i närmiljön där brukare befinner sig exempelvis utflyttad verksamhet och diverse praktikplatser.

Vi har Sveriges viktigaste jobb och ett av dem kan nu bli ditt.

Besök oss gärna på www.ljungby.se/jobb
Välkommen till oss!



ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi dig som jobba som arbetskonsulent/handledare inom daglig
verksamhet. Arbetskonsulenten arbetar med och för personer som har rätt till insatsen daglig verksamhet enligt LSS och som har önskemål att komma ut på arbetsplatspraktik, främst personer med
Aspergers syndrom, lindrig utvecklingsstörning eller förvärvad hjärnskada. Som arbetskonsulent hos oss kommer du att ha övergripande arbetsuppgifter som har med utveckling av hela daglig verksamhet att göra samt individuella kontakter med deltagare som
behöver stöd på sina praktikplatser/utflyttade verksamheter. Arbetskonsulenten kartlägger personens intressen/önskemål och behov av stöd. Arbetskonsulenten tar kontakt med dagliga verksamheter, arbetsgivare om lämpliga praktikplatser, strukturerar de individuellt anpassade arbetsuppgifterna, introducerar på arbetsplatsen och har regelbundna uppföljningar med praktikant och berörd personal. Arbetskonsulenten samarbetar med många olika aktörer och nätverk när det gäller att stödja personen i växande och utveckling. Insatsen är individuellt utformad utifrån personens önskemål, förmågor och behov av stöd. Syftet är att genom reella arbetsuppgifter kunna erbjuda personen meningsfull sysselsättning eller arbetsträning. Målet för verksamheten är att förbättra möjligheten till livskvalitet och hälsa och att ge förutsättningar till självständighet i arbete och sysselsättning. Arbetskonsulenten deltar i det dagliga arbetet som innebär att arbeta nära och stötta individen i olika aktiviteter för att nå sitt mål. Utöver de sedvanliga arbetsuppgifterna inom området så är man delaktig i planering och utveckling av den dagliga verksamheten. Att arbeta som handledare med inriktning på NP-diagnoser och det i kombination med daglig verksamhet kräver erfarenhet och kunskap om individer med olika typer av funktionsnedsättningar. Handledaren arbetar med pedagogiskt förtydligande i schema. Vi arbetar mycket med motiverande samtal.
Du behöver kunna hålla många bollar i luften samt ha en förmåga att strukturera upp och ändå vara flexibel.
Du behöver vara händig och fungera som lite vaktmästare och ha ordningssinne. Du ska dessutom kunna ta egna initiativ och skapa arbete för deltagarna.
Som handledare kommer även kontakt med olika förvaltning för att skapa goda samarbeten. I tjänsten ingår admin uppgifter med behov av grundläggande IT-kunskaper.

KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du som söker har någon form av högskoleutbildning tex arbetsterapeut, specialpedagog eller annan beteendevetenskaplig utbildning.
Erfarenhet av coacha personer i arbetslivet är önskvärt. Erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättning är ett krav.

Som person är du är en kontaktskapande, initiativrik, nyfiken och orädd person som klarar av att hålla många bollar i luften.
Det är viktigt att du vill vara en del av utveckling av daglig verksamhet och tillsammans med all personal på
daglig verksamhet.
B körkort och datorvana är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.

Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.

Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.

I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.

Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ljungby kommun, Socialförvaltningen
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 januari 2022
  • Ansök senast: 14 februari 2022

Liknande jobb


Boendestödjare till Helheten

Boendestödjare till Helheten

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024