OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vadstena är en attraktiv kommun belägen på den vackra Östgötaslätten, med utsikt över Vättern. Här finns en unik historisk miljö med anor från medeltiden. Kommunen har cirka 7.500 invånare och erbjuder hög kvalitet på kommunal service, bra boende och fantastiska kultur- och naturupplevelser. Helt enkelt en plats man längtar till. Vadstena kommun är en av kommunens största arbetsgivare med 600 medarbetare inom ett hundratals yrken.
Vi söker nu en arbetsledare/handledare till kommunens Arbetsmarknadsenhet
Arbetsmarknadsenheten arbetar med individer som står utanför arbetsmarknaden där kan de få stöd och vägledande insatser för att komma närmare arbetsmarknaden och egen försörjning samt. AME får kontakt med individer genom Arbetsförmedlingen, Socialtjänsten, Försäkringskassan eller gymnasieskolan.
ARBETSUPPGIFTER
Som arbetsledare/samordnare ska du bedriva individanpassad arbetsledning och handledning för personer som anvisats till enheten. Det sker bland annat genom arbetsträning, praktik, coaching, vägledning, matchning samt kompetenshöjande insatser. Målet med verksamheten är att hjälpa människor som är i behov av extra stöd för att få tillträde till arbetsmarknaden.
I tjänsten kommer du kommer ha nära kontakt och samverka med kommunens socialförvaltning och Arbetsförmedlingen. På enheten finns ett team av arbetsledare och tillsammans kommer ni samarbeta kring deltagarnas individuella planering mot egen försörjning. Verksamheten bedrivs i egna lokaler men en stor del av aktiviteterna sker ute i närsamhället i samverkan med olika aktörer. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att instruera, planera, vägleda, coacha och ge individuellt stöd till deltagarna i verksamheten. Tjänsten innebär att du arbetar såväl med enskilda individer som med gruppaktiviteter.
Arbetsmarknaden är i ständig förändring och därför behöver Arbetsmarknadsenheten utvecklas kontinuerligt för att ge så bra stöd som möjligt till de personer som idag står utanför arbetsmarknaden. Vi tror att du som söker jobbet som arbetsledare/handledare är en person som gillar förändringsarbete, jobba i team, arbetsleda i projekt och vill bidra till att utveckla både verksamhet och individer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning inom beteendevetenskap, social sektor eller annan dokumenterad erfarenhet som kan bedömas som likvärdig. Vi söker dig som har tidigare erfarenheter av ledarskap, god initiativförmåga och ett stort engagemang för människor i utanförskap. Det är meriterande om du kännedom och intresse av Arbetsförmedlingens och den sociala sektorns arbete. Som arbetsledare/handledare tror vi att du har god administrativ förmåga och ett flexibilitet förhållningssätt och en stor portion problemlösningsförmåga. Du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Som person är du analytisk, kreativ och drivande, men också prestigelös och reflekterande och har lätt för att samarbeta. Du ska ha förmåga att se hur både verksamheten och individen kan utvecklas till att motsvara arbetsmarknadens behov framöver. Ett positivt och stödjande förhållningssätt är en förutsättning. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.
B- körkort är ett krav
ÖVRIGT
I denna rekryteringsprocess tillämpar vi ett löpande urval, vilket innebär att kandidater kan bli kontaktade innan sista ansökningsdatum har passerat. Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem som du når via länken under "ansökan".
Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera relevant information för tjänsten i ditt CV.
Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare och rekryterare.