OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Jobbcenter Malmö är en leverantör som erbjuder handledning och coachning för personer som ingår i Jobb och utvecklingsgarantin. Vi anpassar våra insatser/program utifrån individers behov. Vårt mål är att våra deltagare ska komma in i arbetsmarknaden genom utbildning, praktik eller jobb.
Som jobbcoach i uppdraget har du bl.a. ansvar för att motivera, ge förslag till rätt utbildning för deltagarna, förberedda de inför en jobbintervju samt hjälpa dem att hitta vägen in i arbetsmarknaden.
Krav på handledarens kompetens
Generella kompetenskrav:
Förmåga att kommunicera tydligt på svenska i tal och skrift.
Mycket goda kunskaper i att använda datorbaserade ordbehandlings- och presentationsprogram, epost samt internet.
Goda kunskaper i engelska motsvarande Engelska A på gymnasienivå.
Formella kompetenskrav:
Alternativ 1
Utbildning: Minst 120 högskolepoäng (80 poäng enligt tidigare system) eller motsvarande poäng från yrkeshögskola inom områdena: Arbetsliv, organisation och personalarbete, studie och yrkesvägledning, företagsekonomi, arbetslivspsykologi, beteendevetenskap, arbetsterapeut- eller socionomutbildning. För att utbildningen ska godkännas enligt alternativ 1 måste huvudinriktningen på utbildningen vara något av de uppräknade ämnesinriktningarna alternativt att huvuddelen av utbildningen har bestått av de uppräknade utbildningsområdena.
Arbetslivserfarenhet: Minst två års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid. Personen ska ha erhållit arbetslivserfarenheten under de senaste fem åren räknat från den dag personen tillträdde anställningen som handledare i den upphandlade tjänsten. Även deltid kan godkännas om arbetstiden sammanräknat under de senaste fem åren motsvarar heltid under två år.
Alternativ 2
Utbildning: Minst ett års heltidsstudier på eftergymnasial nivå med minst godkänt resultat.
Arbetslivserfarenhet: Minst tre års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid i något eller några av följande yrken eller arbetsuppgifter:
Arbetsledning med personalansvar
Rekrytering
Omställningsarbete för arbetssökande
Studie- och yrkesvägledning
Handläggning i personalfrågor (dock ej enbart personaladministration)
Arbete med arbetslivs- och arbetsmarknadsfrågor
Arbete med social- och gruppsykologi
Karriärvägledning
Personen ska ha erhållit arbetslivserfarenheten under de senaste fem åren räknat från den dag personen tillträdde anställningen som handledare i den upphandlade tjänsten. Även deltid kan godkännas om arbetstider under de senaste fem åren motsvarar heltid under tre år
Personliga egenskaper
Du ska ha respekt för människors lika värde och en tro på människors förmåga att lyckas och utvecklas.
Du har förmågan att bygga relationer med våra deltagare.
Det är meriterande om du kan prata olika språk.
Du är målinriktad och har viljan att nå resultat.
·
Tillträde: 2021-01-04. Tjänsten är på 100% och vikariat under 1 år.