OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
OM YRKESAKADEMIN
YrkesAkademin är en av Sveriges ledande leverantörer av yrkesutbildning. Vi har varit verksamma i branschen sedan 1997. Vi bedriver utbildning inom transport, entreprenad, teknik och serviceyrken. Uppdragsgivare är främst statliga myndigheter och kommuner men vi riktar oss även till företag och privatpersoner. Vår verksamhet sträcker sig från Lappland till Skåne med omkring 400 anställda fördelade på ett 60-tal orter.
YrkesAkademin är ett värderingsstyrt företag och det är viktigt att du, som vi, tror på att vi tillsammans når längre, att framtiden viktig och att alltid ska vara nyfikna.
Vårt uppdrag
YrkesAkademins främsta uppdrag är att hjälpa människor med olika bakgrund till arbete via utbildning, matchning och stöd. Vi har en viktig roll i samhället då vi genom våra riktade utbildningar och insatser skapar nya jobbmöjligheter. YrkesAkademin är till för alla och hos oss ska alla lyckas.
Om tjänsten:
Vi växer i Karlskoga och behöver komplettera med ytterligare personal.
För närvarande sker nästan all vår kontakt med deltagare på distans vilket ställer höga krav på dig vad gäller digitala färdigheter.
I rollen som coach möter du arbetssökande och stöttar människor på vägen till ett varaktigt arbete. Tillsammans med de arbetssökande skapar du en individuell plan som utgår från varje individs förutsättningar för att hitta en lösning.
Du entusiasmerar, motiverar och bygger självförtroende i varje möte med människor. Du arbetar både enskilt och i grupp genom samtal, seminarier och företagsbesök. Du är genuin i din vilja att hjälpa människor ur en svår situation.
Du kommer att arbeta med Stöd och Matchning, en tjänst som upphandlas av Arbetsförmedlingen.
Du blir en viktig del av vårt nya team för matchningstjänster där vi tillsammans utvecklar metoder och arbetssätt för att arbetssökande ska komma till arbete eller studier. Vi tror på ett delat lärande i organisationen där du byter erfarenheter och lärdomar av dina kollegor runtom i Sverige.
Vi behöver omgående medarbetare så skynda på med din ansökan!
Meriterande:
• Ett starkt lokalt professionellt nätverk
• Erfarenhet av att arbeta med grupper
• Erfarenhet av Arbetsförmedlingens stödsystem
• Erfarenhet från Stöd och Matchning eller liknande tjänster
• Erfarenhet av administrativa verktyget Workbuster
Formell kompetens:
För att arbeta som handledare i tjänsten måste du uppfylla de formella behörighetskraven nedan:
Du kommunicerar väl på svenska och engelska i tal och skrift och har god datavana.
Utbildning:
Minst ett 1 års heltidsstudier på eftergymnasial nivå med minst godkänt resultat.
Arbetslivserfarenhet:
Minst tre 3 års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid i något eller några av följande yrken eller arbetsuppgifter:
• Arbetsledning med personalansvar
• Rekrytering
• Omställningsarbete för arbetssökande
• Studie- och yrkesvägledning
• Handläggning i personalfrågor (ej enbart personaladministration)
• Erfarenhet av att leda grupper med dialog och utbildning
• Karriärvägledning
Arbetslivserfarenheten ska ha erhållits under de senaste fem 5 åren räknat från den dag personen tillträdde anställningen som handledare i tjänsten.
ANSÖKAN
Sök tjänsten genom att klicka på ansökningsknappen nedan. Då urval och intervjuer sker löpande önskar vi din ansökan snarast.
Då du i din roll arbetar med människor i utveckling samt har kontakter med myndigheter och företag kan vi komma att kräva in utdrag ur brottsregistret i samband med eventuell anställning.
Kontakt
Har du frågor är du välkommen att kontakta:
Affärsområdesansvarig Micke Magnusson på telefon 073-305 16 14 alt micke.magnusson@ya.se
Riksklubben Unionen, Ordförande Sara Axelsson på telefon 0732-59 49 28 alt sara.axelsson@ya.se
Varmt välkommen med din ansökan!