Handlingskraftig arkivarie med bred kompetens

Handlingskraftig arkivarie med bred kompetens

Arbetsbeskrivning

Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.

Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa? Läs mer om hur det är att arbeta i Ängelholms kommun på jobb.engelholm.se.

Nu söker vi dig som vill utveckla Ängelholms kommuns arkiv- och informationshantering. Kommunens arkiv består av ett e-arkiv (inom samarbetsorganisationen Skånearkiv) och ett fysiskt arkiv - arbetsuppgifterna omfattar båda delarna.

Tjänsten som arkivarie är placerad på kansliet inom Huvuduppdrag Kommunledning. Huvuduppdrag Kommunlednings verksamheter arbetar styrande och stödjande till alla kommunens verksamheter. På kansliet arbetar du tillsammans med kommunens registratorer och nämndsekreterare. Registratorerna är stödjande i arkivprocesserna men du arbetar självständigt som kommunens arkivarie. Kansliet ansvarar för hela ärendeprocessen från start till mål och ger stöd till den politiska organisationen, till tjänstepersonsorganisationen inom sina verksamhetsområden samt genomför allmänna val.

ARBETSUPPGIFTER
Ditt ansvarsområde som kommunens arkivarie består av löpande arkivvård, hantering av gallringsbeslut, administration av leveranser samt ansvar för kommunens centralarkiv. I arbetsuppgifterna ingår att hantera begäran om allmän handling samt ge råd, stöd och styrning till kommunens verksamheter i arkivfrågor genom att bland annat driva ett arkivnätverk.

Ängelholms kommun planerar för ett nytt stadshus och där blir arkivariens uppgift att ansvara för flyttning och sammanslagning av arkiv i det nya stadshuset. Vi ser positivt på deltagande i externa nätverk, en proaktiv omvärldsbevakning och ett aktivt informationsarbete till våra invånare. Du ska vara drivande i vårt strategiska arbete med våra digitala och fysiska arkiv. I det operativa arbetet med arkiven samarbetar du med kansliets registratorer.

Som organisation befinner vi oss i ett spännande digitaliseringsskede med goda utvecklingsmöjligheter. Ängelholms kommunen är medlem i Skånearkiv och för vårt e-arkiv förväntas du ha beställarkompetens och vara kontaktperson mot samarbetsorganisationen. Kansliet ansvar för vårt dokument- och ärendehanteringssystem som ska upphandlas och där är du som arkivarie en viktig del i att planera arbetet med digital informationshantering.

I arbetsuppgifterna ingår även att arbeta med olika utrednings- och utvecklingsfrågor såsom utveckling av processorienterad arkivredovisning och tillsyn av verksamheternas arkivhantering.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• Har akademisk examen i arkivvetenskap, informations- och biblioteksvetenskap eller utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Har goda IT-kunskaper
• Har erfarenhet av arkiv- och informationsrelaterat arbete, gärna inom offentlig förvaltning

Det är meriterande om du:
• Har erfarenhet av digital informationsförvaltning, e-arkiv och digitalt bevarande
• Har erfarenhet av självständigt arbete med utlämnande av allmän handling
• Har kunskaper om processorienterad arkivredovisning

Då tjänsten omfattar arbete i olika IT-system är det viktigt att du trivs med och har lätt för ett digitalt arbetssätt. Kunskap inom Officepaketet är nödvändigt. Våra arkiv är idag spridda på fyra platser i centralorten varför körkort klass B är en fördel.

För att lyckas med uppdraget tror vi att du är handlingskraftig, noggrann och självgående. Eftersom flera av verksamhetens mål är långsiktiga kräver det att du är strukturerad och uthållig. Tjänsten innefattar att lämna ut information och handlingar vilket kräver kontakter med tjänstepersoner, förtroendevalda och invånare. Du förväntas därför ha god samarbetsförmåga och en vilja att ge god service. Det ställer också krav på att du kan kommunicera väl i tal och skrift på svenska.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Frågor kan ställas till kanslichef Mattias Fyhr förutom under vecka 38 då Malin Lundberg kan besvara frågor om tjänsten.

Intervjuer planeras att genomföras den 3 och och 4 oktober.

Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ängelholms kommun, Kansli
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 augusti 2023
  • Ansök senast: 24 september 2023

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024