OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Välkommen till oss
Kriscentrum-Kruton är Stockholms stads skyddade boende för våldsutsatta kvinnor med eller utan barn samt kvinnor och män utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck.
Verksamheten ingår i Enheten för stöd och skydd. På enheten arbetar cirka 70 medarbetare samt timanställda, uppdelat i fem verksamhetsområden.
Inom vårt verksamhetsområde Kriscentrum-Kruton arbetar 20 medarbetare. Vi har plats för 18 kvinnor med eller utan barn där inskrivning kan ske akut eller planerat. Vi arbetar på uppdrag av socialtjänsten och är bemannade dygnet runt med vaken natt-personal. Det finns också två externa lägenheter där vi kan ta emot män utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck samt par med barn under ett år.
Vi erbjuder
Hos oss finns goda utvecklingsmöjligheter och du kommer att ingå i verksamhetens handledning varannan vecka. Vi tillämpar semesterväxling, flextid och friskvårdsbidrag. Du kan även förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym och träningsanläggningar. Läs gärna mer om våra förmåner inom staden här.
Din roll
Ditt arbete kommer att bedrivas på det skyddade boendet. Vår personalgrupp består av 11 socialsekreterare, tre behandlingsassistenter, en samordnare, en administrativ assistent, en biträdande enhetschef, en gruppledare och två hantverkspedagoger. Du kommer att arbeta under kontorstider.
Som hantverkspedagog arbetar du tillsammans med övrig personal och är med på verksamhetens två överlämningar som sker morgon och lunch. Du kommer även att ingå i ett av två team som varannan vecka har handledning med en extern handledare.
Du kommer att arbeta i vår skapande verkstad tillsammans med din kollega som arbetar i samma roll. Vår verkstad har öppet för placerade kvinnor fyra förmiddagar i veckan. Verkstan erbjuder möten med andra kvinnor och i verkstan finns många möjligheter till skapande verksamhet. På eftermiddagar erbjuds placerade kvinnor och barn möjlighet till en timme inbokade tid tillsammans med en hantverkspedagog. Utöver du och din kollega en eftermiddag i veckan när ni gör något tillsammans med skolpliktiga barn.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig om har:
en utbildning som hantverkpedagog eller motsvarande utbildning med konstnärlig inriktning
arbetat med att möta människor som befinner sig i en kris
arbetat med barn
Det är meriterande om du:
arbetat med målgruppen: kvinnor och barn utsatta för våld i nära relation och/eller hedersrelaterat våld och förtryck
För att trivas i rollen som hantverkspedagog hos oss söker vi dig som har en väldigt god samarbetsförmåga. Du har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer. Det är av stor vikt att du bemöter alla i din roll på ett respektfullt vis. Vi ser att du är en kreativ person som gillar att komma med nya idéer och förslag. Förutom det är du stabil och har tålamod i situationer som kräver det. Slutligen är du en empatisk person som vill arbeta i en roll där du får stödja och vara till hjälp för de du arbetar med.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.
Övrigt
Kriscentrum-Kruton kan ta emot 18 kvinnor och upp till 25 barn. Vi tar emot placeringar dygnet runt, årets alla dagar. Vi har ett kvinnoteam om fem socialsekreterare som är kontaktpersoner för placerade kvinnor och ett barn- och ungdomsteam om sex socialsekreterare som är barnens kontaktpersoner. Vi erbjuder, stödjande samtal, stöd och råd i olika praktiska frågor däribland i rättsprocessen, men bistår även samhällsinformation i stort.
Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.