OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nordic Nest Group består av våra varumärken Nordic Nest och Svenssons i Lammhult. Vi befinner oss nu på en resa till att bli den mest älskade destinationen inom Skandinavisk design och livsstil - nu finns en spännande möjlighet att vara en del av vårt team genom rollen som Head of Assortment. Tjänsten är ett föräldravikariat på ca 1 år.
I rollen kommer du att arbeta tätt tillsammans med engagerade kollegor och tillsammans ska ni säkerställa att vi erbjuder våra kunder marknadens finaste och lönsammaste sortiment.
Om rollen;
Rollen innebär ett ledar- och resultatansvar där du kommer att arbeta med att utveckla strategier, processer och rutiner för vårt inköpsarbete tillsammans med vår Chief Procurement Officer. Du kommer leda ett team på ca 8 personer.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
Driva försäljning för att skapa maximal lönsam tillväxt till bolaget
Driva utveckling avseende sortiment, inköp och processer i enlighet med bolagets strategier
Framtagande av övergripande sortimentsstrategier, inköpsbudget och måltal tillsammans med CPO
Ansvara för att satta måltal följs upp och efterlevs, så som försäljning och marginal, lagervärde, åldersstruktur på lager, rotation av sortimentet, antal artiklar i sortiment
Samordna arbetet mellan de olika kategoricheferna samt övriga team
Löpande följa upp och analysera försäljningsutveckling och nyckeltalsutveckling
Coacha och löpande agera affärsstöd för kategoricheferna i teamet
Övergripande ansvar för våra leverantörsavtal
Löpande hålla sig väl uppdaterad på marknaden, trender, konkurrenter, prisbild med mera
Om dig;
För att lyckas i rollen har du gedigen erfarenhet av inköp inom detaljhandel samt stort intresse av inredning och design. Du har dokumenterat goda ledaregenskaper och leder ditt team mot uppsatta mål och strategier. Troligtvis har du en utbildningsbakgrund inom inköp/affärsutveckling/företagsekonomi eller motsvarande, men mer viktigt är att du genom din erfarenhet har en fingertoppskänsla för affärsmässighet och inköpsarbete. Vidare har du mycket goda kunskaper inom Excel samt resten av Office-paketet. Generellt god vana av att lära dig nya affärssystem ser vi som en självklarhet.
Du har ett starkt affärssinne och mycket god känsla för marknaden och därigenom förmåga att skapa en målbild för ett kommersiellt och säljande sortiment. Du håller dig väl uppdaterad på trender, marknadsutveckling, prisbild och konkurrenssituation.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och ser att du brinner för ledarskapet. Du motiveras av att se dina medarbetare växa och utvecklas, och du bidrar till teamets utveckling genom ett närvarande och coachande ledarskap i en arbetsmiljö där vi vågar utmana oss själva och varandra för att ständigt komma framåt.
Då vi arbetar i en organisation med hög förändringstakt är det viktigt att du vågar fatta beslut likväl som du är flexibel med det faktum att förutsättningarna kan ändras.
För att lyckas i rollen behöver du älska att jobba i ett högt tempo, hela tiden se möjligheterna att utvecklas och viktigast av allt, förstå att teamet är nyckeln till vår framgång.
Välkommen hem!
Tjänsten är ett föräldravikariat på ca 1 år. Placering på vårt kontor i Kalmar.
Vi tror att talang och personliga egenskaper säger mer om din framtida prestation än vad din dokumenterade erfarenhet gör, därför använder vi personlighetstester i ett tidigt skede i rekryteringsprocessen.
Vi vill ha din ansökan senast 31 mars. Vi arbetar med ett löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
För frågor kring tjänsten välkomnas dessa via mail till Andreas Elmqvist, CPO, på andreas.elmqvist@nordicnest.com
Vi ser fram emot din ansökan!