OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetar du i Bryssel idag och vill vidga ditt område med strategi, policy och påverkansarbete på bred front inom forsknings och innovationsfrågor? Och dessutom stödja svenskt näringsliv och offentlig sektor? Då har vi tjänsten för dig! RISE har en hög ambition att flytta fram sina positioner inom EU-forskningen och på EU-arenan för att bygga kunskap, möjliggöra innovation och uppskalning för att skapa mervärde för svenska företag och offentlig sektor.
Detta gör vi genom engagemang i relevanta nätverk, allianser och större konsortier för att effektivt synkronisera aktiviteter mellan EU-arenan och den nationella arenan.
Om rollen
Ditt huvudsakliga ansvar som Head of EU Affairs blir att genom närvaro i relevanta sammanhang i Bryssel skapa förutsättningar för att RISE ska nå sina strategiska ambitioner i EU:s forsknings- och innovationssystem. Du kommer att initiera nya kontakter och leda och delta i relevanta nätverk för att säkerställa att insikter, erfarenheter och kunskap skapar mervärde för RISE och därmed för svensk industri och offentlig sektor. Du bidrar aktivt för att påverka strategiska agendor, inriktning på forskningsprogram och policys för att skapa önskad effekt.
Arbetet innebär också att samverka med andra svenska aktörer på plats i Bryssel, som till exempel branschorganisationer och den svenska representationen. Brysselbaserade industri- och institutsorganisationer från andra länder är andra viktiga aktörer för samarbete.
Du kommer också att samarbeta tätt med nyckelpersoner inom RISE. I detta ingår att stödja RISE ledning i strategiska frågor och aktiviteter inklusive VD:s engagemang gentemot EU tex i EARTO- European Association of Research and Technology Organisations.
Du kommer att rapportera till CTO, och ingå i funktionen ”Affärsutveckling och Externa relationer” där du har kollegor som arbetar med externa relationer i Sverige samt internationellt, och som också omfattar Grants Office.
Rollen innebär stort eget ansvar, att identifiera möjligheter och behov av aktiviteter samt att självständigt planera ditt eget arbete och samordna det tillsammans med dina kollegor. Rollen ställer stora krav på flexibilitet där allt från att driva strategiska frågor på högnivåmöten till att administrera seminarier ingår.
Placeringsort: Bryssel.
Vem är du?
Vi söker en person med akademisk examen och som har erfarenhet från EU:s forsknings- och innovationssystem och från strategiskt påverkansarbete på EU-nivå. Troligen arbetar du redan idag i Bryssel där du har ett etablerat nätverk och god kunskap om beslutsprocesserna och institutionerna inom EU. Det är en fördel om du också har ett befintligt kontaktnät med aktörer inom svensk industri och forskning.
Du uttrycker dig obehindrat i både svenska och engelska i tal och skrift och med fördel också på andra språk, framförallt franska.
Vi förväntar oss att du som person drivs av att skapa värde och nå resultat genom att knyta kontakter, samarbeta, dela information, och driva frågor framåt. Du trivs i en självständig roll och har en god initiativförmåga, är målinriktad och har ett flexibelt förhållningssätt. Du har förmåga att självständigt kunna leda och driva komplexa processer både strategiskt och operativt.
För att bli framgångsrik i rollen behöver du ett helhetsperspektiv som bidrar till att stärka RISE roll som internationellt ledande innovationspartner.
Välkommen med din ansökan!
Det här är ett jobb i en dynamisk internationell miljö som ger dig utvecklingsmöjligheter både professionellt och personligt. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad. Välkommen till hela Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner.
Låter detta intressant och du vill veta mer är du varmt välkommen att kontakta Christina Fredriksson på Maquire, 0702-715140. Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdag är 28 februari 2021. Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.
Våra fackliga representanter är: Linda Ikatti, Unionen, 010-516 51 61 och Lazaros Tsantaridis, SACO, 010-516 62 21.