OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du breda kunskaper inom ekonomi och är redo för en dynamisk roll med ansvar för ekonomi på både strategisk och operativ nivå? Brinner du för medmänsklighet och vill arbeta i en organisation som gör skillnad på riktigt? Då kan denna unika möjlighet på RESCUE i Sverige vara nästa utmaning för dig!
International Rescue Committee (RESCUE) är en global humanitär organisation som öppnade kontor i Sverige 2019. Som Head of Finance & Support functions kommer du komma in i ett spännande skede där du har en central nyckelfunktion och en avgörande roll i utvecklingen av verksamheten. Rollen är både bred och dynamisk där du ansvarar för ledning och leverans av alla ekonomiska aspekter i organisationen. Med ditt engagemang och förmåga att se helheten tillhandahåller du underlag som stödjer strategiska beslut och som säkerställer effektivitet över hela organisationen. Du ansvarar också för organisationens supportfunktioner så som IT, lokaler, resor och upphandling.
Du ingår i ett team med för närvarande 11 kollegor i Sverige och rapporterar till Generalsekreteraren med en streckad linje till Senior Finance and Operations Director, International Rescue Committee Europe. Du jobbar nära kollegor globalt och har externa kontaktytor med bla revisorer, GIVA, bokföringsbyrå och konsulter.
Finans- och supportfunktionen kommer att utökas med en administrativ roll under 2022. Du blir då chef för en medarbetare och kommer vara med att utforma rollen och i rekryteringen.
Du har övergripande ansvar för alla finansiella processer i organisationen, som tex.
Utveckla och driva RESCUE i Sveriges budgeterings- och planeringsprocess.
Övervaka alla interna rapporteringsprocesser, säkerställa rutiner och ge support till övriga medarbetare
Rapportering till International Rescue Committee globalt och till externa partners
Analysera och följa upp den finansiella rapporteringen
Upprättande av årsredovisning
Bidra till lönsamhetsberäkningar, affärsmodeller och upprättande av business case
Rutiner kring löneutbetalning
Utöver det har du även ansvar för:
Organisationens IT och support i samarbete med tredjepartsleverantörer och International Rescue Committees globala IT-funktion
Säkerställa smidig drift och hög kvalitet av kontorstjänster inklusive kontakt med hyresvärd gällande lokaler
Administrera avtal och säkerställa stöd för upphandlingsprocesser
Driva implementeringen av ett nytt ERP under 2022-2023
Vi söker dig som har en bred kunskap inom ekonomiområdet och som är självständig i såväl controlling som redovisning och bokslut. Eftersom arbetet innebär många internationella kontakter, behöver du även vara bekväm med engelska som arbetsspråk.
Vi vill att du har:
Flerårig bakgrund från kvalificerat ekonomiarbete
Akademisk utbildning inom ekonomi
Flytande kunskaper i engelska och svenska
Vi ser det som meriterande om du har:
Erfarenhet av att arbeta inom ideell sektor eller intresseorganisation
Erfarenhet av att leda medarbetare
För att lyckas i rollen är du driven, trygg i dig själv och tar gärna lead. Vidare har du lätt för att identifiera utvecklingsområden och är den som kommer med lösningsförslag. För att trivas tror vi att du lockas av en ”start-up” miljö, gillar att utveckla processer och har intresse för marknad och försäljning. Du trivs också med att jobba i team och uppskattar samarbete med andra. Naturligtvis står du även bakom RESCUEs arbete och värderingar.