Head of Finance & Support functions till RESCUE i Sverige!

Arbetsbeskrivning

International Rescue Committee (RESCUE) grundades 1933 på initiativ av Albert Einstein och hjälper utsatta människor vars liv och försörjning har slagits i spillror på grund av konflikter och katastrofer. Vi arbetar på de mest avlägsna och svårtillgängliga platserna på jorden och vårt arbetssätt är utvecklat för att ta hänsyn till och stödja människors komplexa behov.

Vi finns i över 40 länder och våra team rycker snabbt ut när en katastrof inträffat. Vi stannar så länge det behövs. Vi gör snabbt en analys av läget och bedömer vilka behov som finns och förser de drabbade med allt från tillgång till rent vatten, tak över huvudet och sjukvård till utbildning och möjligheter för att kunna försörja sig. Vi ser till att människor inte bara överlever utan också återhämtar sig och åter kan bygga upp sina liv.

Om tjänsten
 
Som Head of Finance & Support functions har du ett övergripnade ansvar för ledning och leverans av alla ekonomiska aspekter i organisationen. Du tillhandahåller underlag som stöder strategiska beslut och som säkerställer effektivitet över hela organisationen. Du ansvarar också för organisationens supportfunktioner så som IT, lokaler, resor och upphandling inklusive relationer med leverantörer av dessa tjänster. Vidare stöttar du Generalseketeraren i strategiska HR-frågor, riktlinjer och rutiner.
 
Du ingår i ett team med fem kollegor i Sverige och rapporterar till Generalsekreteraren med en streckad linje till Senior Finance and Operations Director, IRC Europe. Du jobbar nära kollegor globalt, och har externa kontaktytor såsom revisorer, GIVA, bokföringsbyrå och konsulter,.
 
 
Arbetsuppgifter
 
•     Översyn av budgeterings- och planeringsprocess. Utveckla och driva Sveriges planeringsprocess inklusive målsättningar, rapportering och uppföljningar.
•     Övervaka alla interna rapporteringsprocesser, säkerställa rutiner och support till personalen
•     Ansvara för rapportering till IRC globalt och externa partners
•     Analysera och följa upp den finansiella rapporteringen
•     Upprättande av årsredovisning
•     Bidra till lönsamhetsberäkningar,affärsmodeller och upprättande av business case
•     Ansvar för rutiner kring löneutbetalning och andra HR-relaterade frågor
•     Ansvar för organisationens IT-anläggning och support i samarbete med tredjepartsleverantörer samt med IRCs internationella IT
•     Säkerställa smidig drift och hög kvalitet av kontortjänster inklusive kontakt med hyresvärd gällande lokaler
•     Administrera avtal och säkerställa stöd för upphandlingsprocesser
 
 
Din profil
 
Vi söker dig med bred kunskap inom ekonomiområdet och som är självständig i såväl controlling som redovisning och bokslut. För att lyckas i rollen är du driven, trygg i dig själv och gärna tar lead. Vidare har du lätt att identifiera utvecklingsområden och är den som kommer med lösningsförslag. För att trivas tror vi att du lockas av en ”start-up” miljö, gillar att utveckla och har gärna erfarenhetav marknad och försäljning. Du jobbar gärna i team och uppskattar samarbete med andra.
 
Vi ser det som krav att du har en akademisk utbildning inom ekonomi och flytande kunskaper i engelska och svenska. Vi ser det som meriterande om du har jobbat inom ideell sektor eller intresseorganisationer.
 
 
Övrig information
 
Start: Omgående, med hänsyn till uppsägningstid
Omfattning: Heltid
Placering: Stockholm
 
Känns det här som en roll som skulle kunna passa dig? Då rekommenderar vi att skicka in ditt CV så snart som möjligt då urval sker löpande. Notera att vi inte hanterar ansökningar via mail utifrån GDPR.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Novare Interim & Recruitment
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 mars 2020
  • Ansök senast: 17 april 2020

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024